درنظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

تقویت خوش‌بینی به آینده بورس

12:28 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته حاکی از ادامه خوش‌بینی کارشناسان نسبت به روند شاخص سهام است. در میان کارشناسان، 60 درصد روند صعودی و 40 درصد روند کم‌نوسان را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. از اهالی تالار نیز، 47 درصد روند صعودی، 29 درصد کم‌نوسان و 24 درصد نزولی را برای شاخص بورس هفته پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند.
تقویت خوش‌بینی به آینده بورس

کارشناسان:

صعودی : پیش‌بینی‌های نسبتا مطلوب شرکت‌ها، چشم‌انداز روشن به قیمت‌های جهانی

بیش از نیمی از کارشناسان معتقد‌ند این هفته شاخص در ادامه هفته قبل روند صعودی را طی می‌کند. در خصوص انتخاب این گزینه دلایل متعددی بیان می‌شود که مهمترین آن، حول محور خوشبینی به اولین پیش‌بینی شرکت‌ها بیان می‌شود. در این زمینه کارشناسان بیان می‌کنند با توجه به اینکه تعداد زیادی از نمادها هم‌اکنون به‌دلیل تعدیل در اولین پیش‌بینی متوقف هستند بازگشایی آن‌ها طی این هفته می‌تواند با روندی مثبت همراه باشد. از سوی دیگر عده‌ای براین باورند قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها به ثبات قابل توجهی رسیده که این موضوع می‌تواند بر صنایع کالامحور بورس تهران موثر باشد.

کم‌نوسان: افت حجم و ارزش معاملات، تقابل گزارش‌ پیش‌بینی شرکت‌ها و نیاز به نقدینگی در پایان سال

حدود 40 درصد از کارشناسان براین باورند که این هفته بازار با روندی کم‌نوسان به کار خود پایان می‌دهد. آن‌ها بیان می‌کنند حجم و ارزش پایین معاملات به دلیل توقف بسیاری از نمادها می‌تواند در این زمینه موثر باشد. به زعم عده‌ای دیگر در مقابل سیگنال‌های مثبتی که برای رشد بازار وجود دارد (در روند صعودی توضیح داده شد)، مولفه‌هایی نظیر تامین نقدینگی حقوقی‌ها با توجه به روزهای پایانی سال وجود دارد که می‌تواند فشار فروش را افزایش دهد. همچنین مانند روزهای پایانی شهریور، تسویه اعتبارات برخی کارگزاری‌ها نیز می‌تواند سمت فروش را قوی‌تر از سمت خرید کند. تقابل این موضوعات با یکدیگر می‌تواند شاخص را با تغییر قابل ملاحظه‌ای مواجه نکند.

 سهامداران:

صعودی: ارزندگی قیمت سهم‌ها

سهامدارانی که به این گزینه رای داده‌اند از ارزندگی سهم‌ها در این روزها سخن می‌گویند. به گفته آنها با توجه به اینکه عمده بازیگران حقوقی، در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند بازار در شرایط خوبی برای خرید قرار دارد. از این جهت این موضوع  با توجه به اولین پیش‌بینی‌ شرکت‌ها می‌تواند در رشد شاخص موثر باشد. در ادامه نیز سهامداران از مواردی یاد می‌کنند که پیش‌تر کارشناسان به آن اشاره کرده بودند.

کم‌نوسان: بی‌اعتمادی سهامداران به بورس

مانند هفته گذشته سهامداران علت انتخاب این گزینه را احتیاط در معاملات می‌دانند. به گفته این گروه ابهامات متعدد در بازار و اقتصاد کشور همچنان پابرجاست. با وجود اینکه اولین پیش‌بینی بسیاری از شرکت‌ها مطلوب بوده، اما شرایط در گروه‌هایی نظیر بانک‌ها کماکان ابهام دارد و به نظر نمی‌رسد که سال خوبی پیش روی داشته باشند. از سوی دیگر هر لحظه ممکن است «وبصادر» بازگشایی شود، که این موضوع نیز می‌تواند شاخص را تحت تاثیر قرار دهد. از این جهت سهامداران در شرایط کنونی احتیاط در خرید و فروش داشته که این موضوع می‌تواند موجبات روند کم‌نوسان را ممکن سازد.

نزولی: بازگشایی نمادهای بانکی، عطش نقدینگی حقوقی‌ها 

سهامداران در این بخش عملکرد بازیگران حقوقی و بازگشایی نماد‌های بانکی به خصوص بانک صادرات را از عوامل افت شاخص می‌دانند. همانطور که پیش‌تر گفته شد همزمان با روزهای پایانی سال، تامین نقدینگی میان بازیگران حقوقی به خصوص صندوق‌ها پررنگ می‌شود. از این روزها بسیاری از آن‌ها اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند. همچنین برخی دیگر معتقدند طی این هفته نمادهای متوقف بانکی بازگشایی می‌شود. با توجه به اینکه زمان زیادی از  توقف این نمادها می‌گذرد و در شرکت‌هایی نظیر بانک صادرات شرایط صورت‌های مالی مطلوب به نظر نمی‌رسد احتمال اینکه بازگشایی آن‌ها منجر به افت قابل توجه شاخص شود بالا است.