عطش عرضه میان حقوقی‌ها

12:29 - 1400/01/25
در شرایطی که هنوز بسیاری از نمادهای اصلی متوقف هستند، تحرکاتی در برخی نمادهای فعال مشاهده می‌شود. گرچه برخی حقوقی‌ها در نقش خریدار از سهام زیرمجموعه خود حمایت کرده یا حتی فرصت جذاب برای خرید پیدا می‌کنند، اما نیاز به نقدینگی در پایان سال از سوی اکثر سهامداران حقوقی کاملا مشهود است.
عطش عرضه میان حقوقی‌ها

در این میان، صنایع مس شهید باهنر که در نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال 96 حدود 11 درصد تعدیل مثبت داده است، پس از رشد بیش از 11 درصد در روز بازگشایی، دو روز متوالی است که با صف خرید همراه است. شرکت اعلام کرده که پیش‌بینی سود بر اساس قیمت مس 5250 دلاری به ازای هر تن است که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا حدود زیادی محافظه‌کارانه در نظر گرفته شده است. بنابراین، شاید بخشی از خوش‌بینی فعلی مربوط به این موضوع باشد. در شرایطی که روز گذشته صف خرید بیش از 7 میلیون سهمی در این نماد قابل مشاهده است، عرضه سهامداران حقوقی در معاملات جلب توجه می‌کند. جایی که سهامدار اصلی شرکت، یعنی سرمایه‌گذاری صدرتامین با عرضه یک میلیون سهم، تعداد سهام تحت مالکیت خود در «فباهنر» را به 713 میلیون سهم کاهش داد.

خوش‌بینی به رشد قیمت فولاد با توجه به نرخ‌های جهانی باعث شد دیروز نماد «فخوز» با اقبال سهامداران مواجه شود. این سهم که از جمله نمادهای غیرمتوقف بازار است رشد 2/1 درصدی قیمت‌ها را در دادوستدهای روز گذشته تجربه کرد. با این حال، فروش بیش از یک میلیون سهم «فخوز» توسط صندوق بازنشستگی نیاز شدید این نوع سهامداران در هفته‌های پایانی سال را بیش از پیش نشان می‌دهد.

نوسازی و ساختمان تهران دیگر سهمی است که سرمایه‌گذاری صباتامین در آن با فروش 1/1 میلیون سهم، صف خرید نماد را متزلزل کرد. همان‌طور که مشاهده می‌شود نیاز بالای سهامداران درصدی به نقدینگی در پایان سال کاملا مشهود است.

شرکت آتیه داده‌پرداز که از ابتدای اسفند با صف خرید قابل توجهی مواجه است، صبح دیروز مجددا با فشار فروش جدی سهامداران درصدی همراه شد. این امر هرچند مانعی در برابر رشد قیمت این سهم است، اما هیجان خرید در این نماد بالا بوده و این دومین عرضه سهامداران درصدی طی روزهای اخیر است که نتوانسته تمام تقاضای این سهم را پوشش دهد.

در فرابورس نیز نماد «زاگرس» که قیمت پایانی مثبتی داشت پس از عرضه حدود 5/7 میلیون سهم شرکت توسط گروه گسترش نفت و گاز پارسیان قیمت آخرین معاملات آن وارد محدوده منفی شد.

سهام شرکت صنایع بهداشتی ساینا نیز وضعیت نسبتا مشابهی را تجربه کرد، به طوری که شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با فروش 2 میلیون سهم «ساینا» در مجموع تعداد سهام تحت مالکیت خود در این شرکت را به 66 میلیون (معادل 66/4 درصد کل) شرکت رساند. این عرضه باعث کاهش قیمت آخرین معاملات نسبت به قیمت پایانی شد.

در گروه بانکی اما حمایت بازارگردان‌ها کاملا مشهود است. به این ترتیب، «وبملت» که قیمت پایانی منفی دارد، آخرین معاملات خود را در محدوده مثبت انجام داده است. در این میان، خرید 19 میلیون سهم توسط گروه مالی ملت قابل توجه است. در نماد بانک تجارت نیز حمایتی جدی در محدود 738 ریال هر سهم انجام می‌شود. در این نماد نیز بازارگردان بانک تجارت (BFM) حدود 47 میلیون سهم را به پورتفوی خود اضافه کرد و در مجموع با 717 میلیون سهم سهامدار 1/56 درصد از سهام «وتجارت» شد.

در میان سهامداران درصدی، عملکرد صندوق گنجینه آرمان‌شهر نیز قابل توجه است. جایی که این شرکت بار دیگر به پورتفوی خود سهم افزود و حدود 3 میلیون سهم «کگل» و 8 میلیون سهم «ومعادن» را خریداری کرد. اقدامی که سبزپوش شدن هر دو نماد را در پی داشت.