افزایش روابط بانکی ایران و فرانسه

12:36 - 1400/01/25
وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه می‌گوید: برای جلب اعتماد بانک‌های بین‌المللی نسبت به همکاری با بانک‌های ایرانی تلاش می‌کند و نسبت به شکل‌گیری این اعتماد مطمئن است. این در حالی است که تاکنون 2 بانک‌ «ملی» و «تجارت» توانسته‌اند روابط کارگزاری و بانکی خود را با بانک‌های فرانسوی برقرار کنند.

 تامین مالی طرح‌های مشترک

 شادا: میشل ساپن پس از دیدار با همتای ایرانی خود در تهران با اشاره به تلاش خود برای رفع نگرانی‌ بانک‌های بین‌المللی از ایران درباره راه‌های اعطای اعتبار برای حمایت از طرح‌های مشترک اضافه کرد: در این زمینه ابزارهای جدیدی مانند اعتبار خزانه داری به کار می‌گیریم که قرار است از طرف بانک‌‎های فرانسوی به شرکت‌های شریک ایرانی داده شود تا بتوانند همکاری‌های خود را توسعه دهند.

روابط دو بانکی ایرانی

به گفته علی طیب‌نیا؛ وزیر اقتصاد گام‌های خوبی در خصوص روابط بین بانکی برداشته شده؛ به طوریکه 2 بانک ایرانی مستقر در فرانسه (بانک‌های «ملی» و «تجارت») روابط کارگزاری خود را با بانک‌های فرانسوی برقرار کرده‌اند. این در حالی است که در این نشست درباره احیا و تقویت روابط بانک‌های مرکزی 2 کشور نیز صحبت شده است. بود. در همین ارتباط طرف فرانسوی به نمایندگی از سوی بانک مرکزی خود، از رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای سفر به فرانسه و گفت و گوی مستقیم در این زمینه دعوت کرد.

تلاش در FATF

طیب نیا با اشاره به بیانیه اخیر کارگروه ویژه مالی نیز تاکید کرد: انتظار داریم براساس اقدام‌های انجام گرفته تاکنون، در ژوئن امسال (خردادماه آتی) با همکاری فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از فهرست کشورهای غیرهمکار اف.ای.تی.اف (FATF) به طور دائم خارج می‌شویم. ایران امسال به طور موقت از فهرست کشورهای غیرهمکار اف.ای.تی.اف خارج شد.