در گفتگو با مدير مالي تجارت الكترونيك پارسيان بررسي شد

اثر MVNO بر سودآوری «رتاپ»

12:51 - 1400/01/25
در آخرین روزهای سال گذشته شرکت پارسیان همراه لوتوس که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تجارت الکترونیک پارسیان است، به عنوان نسل جدید اپراتورهای مخابراتی، موفق به اخذ پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه نوع اول(Full MVNO) شد.
اثر MVNO بر سودآوری «رتاپ»

 «دنیای بورس» در گفتگویی با مدیر مالی «رتاپ» اثرات مالی این پروژه را برصورت های مالی شرکت جویا شده است. اما پیش از آن گریزی بر شناخت این نوع شرکت‌ها داریم.

اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه چیست؟

نوعی اپراتور موبایل است که همانگونه که از نام آن پیداست، برخلاف اپراتور اصلی تلفن همراه (MNO)، امکانات فیزیکی برای ارسال و دریافت داده‌ها را ندارد. به این ترتیب شرکتی که مجوز فعالیت اینگونه از اپراتورها را دارد، باید با اپراتور دیگری که دارای امکانات فیزیکی است، قرار داد ببندد تا به این ترتیب این خدمات را به صورت عمده خریداری کرده و اقدام به فروش آن کند. با این توضیح در ایران شرکتی که این مجوز را دریافت کرده باید با حداقل با یکی از شرکت‌های همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا در این راستا قرارداد ببندد. این شرکت‌ها تا زمانی که اپراتور اصلی برای توسعه شبکه‌اش اقدام نکند، نمی‌توانند شبکه خود را گسترش دهند و همچنین برای ارائه خدمات خود باید با اپراتور اصلی به توافق برسند.

از جمله موارد استقلال اینگونه شرکت‌ها نیز باید اشاره کرد که با توجه به اینکه این شرکت‌ها می‌توانند برند تجاری خود را داشته باشند، می‌توانند طرح‌های فروش (و نیز بسته‌های تشویقی) مخصوص به خود را (متفاوت با اپراتور اصلی) داشته باشند.

 از زبان مدیرعامل

زین العابدین گندمکار در این زمینه بیان کرد: با توجه به اینکه اخذ مجوز در تاریخ 24 اسفند سال گذشته صورت گرفت، اثر مالی آن در اولین پیش‌بینی سال 96 لحاظ نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: طی سال 96 کارهای مقدماتی از قبیل تولید سیمکارت و بازاریابی انجام می‌شود و به همین جهت احتمال اینکه اثر مالی این مجوز برای سال 97 اعمال شود بسیار است.

براساس شنیده‌ها، سیم کارت‌های پارسیان همراه لوتوس با برخورداری از بالاترین سطح فناوری و تکنولوژی‌های ارتباطات سیار و همچنین با پشتیبانی از اینترنت پرسرعت نسل جدید مبتنی بر شبکه‌های 3G، 4G/LTE، 4.5G وارد رقابت خواهد شد.

در بخش دیگر این گفتگو مدیرمالی «رتاپ» درخصوص فروش سهام دو شرکت زیر مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان کیش و همچنین تامین خدمات سیستم‌های کاربردی پارسیان گفت: سهام این دو شرکت طی سال گذشته به‌فروش رسیده و اثرات مالی آن در تعدیل مثبت شرکت از 115 میلیارد تومان به 130 میلیارد تومان لحاظ شده است.