توجه بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران خارجی

12:51 - 1400/01/25
 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران خارجی شده است، تاکید کرد: زمینه افتتاح حساب برای این سرمایه‌گذاران فراهم شد.

صداوسیما: شاپور محمدی  با اشاره اینکه در نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۷ توجه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی شده است، تاکید کرد: حدود ۲۰ شرکت از جمله بانک‌ها و شرکت‌ها ملزم می‌شوند که در سال ۹۶ گزارش‌های خود را مطابق «IFRS » ارائه دهند. این در حالی است که نهادهای ناظر بر بازارهای سرمایه به دنبال پیگیری و مساعدت جهت بسترسازی‌های لازم برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی هستند.

67 شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS

به گفته محمدی از سال ۹۲ با همکاری بورس و سازمان حسابرسی به شرکت ها اعلام شد، به صورت اختیاری گزارش های مالی خود را با استاندارد IFRS منتشر کنند و اکنون براساس قوانین اصل ۴۴ و ابلاغیه سازمان، ۶۷ شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورت مالی سال ۹۵ شدند.

افتتاح حساب سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: بحث حساب متولیان کاستودین نیز همچنان در حال پیگیری است و در سال ۹۶ نیز دنبال خواهد شد. در این میان در نمایشگاه امسال نیز توجه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی شده است.

راه اندازی بازار مشتقه ارزی

وی در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را صورت داده و بورس کالا آمادگی کامل برای راه‌اندازی این بازار دارد. همچنین شورای عالی بورس کلیات ایجاد ایجاد این بازار را به تصویب رسانده است. اما از آنجایی که بانک مرکزی سیاست‌گذار ارزی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، طبیعتا هر زمانی که این نهاد آمادگی خود را اعلام کند بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی خواهد شد.

انتشار اوراق بدهی در سال 96

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اوراق بدهی در سال ۹۶ گفت: در فروردین ماه، ظرفیت بازار را بررسی می‌کنیم، اگر اوراقی که در گذشته منتشر شده بود، بازپرداخت شده باشد و منابع به بازار سرمایه بازگشته باشد، ظرفیت‌سنجی صورت می‌گیرد و متناسب با آن اوراق بدهی منتشر خواهد شد