سطح مقاومتی 78 هزار واحدی شاخص کل بورس رقم زد؛

نزول شاخص پس از 20 روز

13:26 - 1400/01/25
پس از اینکه شاخص کل بورس از اواسط اسفند ماه به مرز 76 هزار واحدی نزدیک شد، موضع صعودی آن رویت شد. شاخص کل در این سطح رفته رفته با افزایش تقاضای نمادها رو به رو شد تا رشد آن را در ادامه و با ورود حجم نقدینگی، با شدت بیشتری رصد کنیم. به این ترتیب در مسیر صعودی که شاخص در 20 روز کاری اخیر دنبال کرد، رسیدن به سطح بالاتر از 78 هزار واحدی آن قابل رویت است. اما این سطح که نقش مقاومتی را داشته، به همراه افزایش فشار فروش‌ها در عمده گروه‌های بازار، نهایتا افت شاخص را رقم زد.
نزول شاخص پس از 20 روز

معاملات امروز بازار سرمایه با افزایش فشار فروش‌ها در عمده نمادها همراه بود. تشدید فشار فروش‌ها در گروه خودرو و ساخت قطعات که افتی در مرز 4 درصدی را (با نزدیک شدن به انتهای معاملات) به همراه داشته، نمونه‌ای از این کاهش قیمت‌هاست. در این گروه فشار فروش بالا در «خساپا» و «خودرو» که به صف فروش در آنها منجر شده بود، به دنبال حمایت حقوقی‌ها شرایط بهتری را تجربه می‌کنند (برچیده‌شدن صف فروش)؛ با این وجود این دو غول خودرویی، با تاثیر بیش از 50 واحدی بر شاخص کل بورس، نقش مهمی در افت بیش از 220 واحدی شاخص را ایفا کرده‌اند. در انتها اما صف فروش خودرو در مرز یک میلیون سهمی دیده می‌شود.

همچنین شرایط در سایر گروه‌ها نیز چندان بهتر نسیت. پیش‌تر در این راستا «دنیای بورس» ریسک بالای خرید در گروه‌های بازار را در تحلیل‌هایی مدنظر قرار داده است که «کاشی و سرامیک» و «لاستیک» از این جمله‌اند. به این ترتیب و پس از رشد تقریبا 3 درصدی شاخص کل بورس در بازه 20 روزه اخیر و با عبور از کانال 78 هزار واحدی (و رسیدن به سطح 78 هزار و 560 واحدی) افت آن را مشاهده می‌کنیم. این کانال که مقاومتی در حرکت صعودی شاخص به حساب می‌آید، نهایتا ریزش 0.29 درصدی آن را به همراه داشت. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با افتی 0.51 درصدی رو به شد که نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها و فشار فروش در نماد شرکت‌های کوچک‌تر بازار بیشتر از بزرگان بورسی بوده است.