بزرگان بورسی؛ حامی شاخص

13:26 - 1400/01/25
با رسیدن به ساعت میانی بازار، رشد بیش از 120 واحدی شاخص کل بورس قابل رصد است. این مهم بیشتر بواسطه معاملات مثبت و نسبتا پرحجم در نمادهای بزرگ رخ داده است. معاملاتی که حضور حقوقی‌ها را در آنها به صورت ملموسی مشاهده می‌کنیم.
بزرگان بورسی؛ حامی شاخص

روز گذشته شاخص کل بورس پس از اینکه 20 روز کاری در مدار صعودی قرار داشت، افتی بیش از 220 واحدی را تجربه کرد. با شروع معاملات امروز، رشد شاخص کل به خصوص با حمایت سهام شرکت‌های بزرگ رقم خورده است. «رمپنا» و «فملی» با تاثیر بیش از 40 واحدی، در صدر فهرست تاثیرگذارترین نمادهای بورسی قرار دارند. سهام گروه مپنا پس از رشدی 9 درصدی، روز گذشته فشار فروش نسبتا بالایی را از سوی فروشندگان به خود دید که در معاملات امروز، حمایت حقوقی‌ها، 97 درصد حجم معاملات خرید را به این سهام‌داران اختصاص داده است (حجم معاملات در مرز یک میلیون قرار دارد). در «فملی» نیز رشد قیمتی در مرز یک درصدی رویت می‌شود که در این معاملات نیز پای حقوقی‌ها با خرید بیش از 3 و نیم میلیون سهم (70 درصد حجم معاملات) مشاهده می‌شود.

در معاملات سهام شرکت توسعه و معادن فلزات نیز حضور پررنگ حقوقی‌ها را شاهدیم. در این نماد خریدی در مرز 7 میلیوت سهمی (84 درصد حجم معاملات تا این لحظه) از سوی این سهام‌داران، به رشد نزدیک به 4 درصدی قیمت سهام شرکت کمک شایانی کرده است. همچنین رشد قیمت نماد «آپ» نیز کماکان دیده می‌شود. سهام آسان پرداخن پرشین در حالی با صف خرید بیش از 3 میلیونی معامله می‌شود که حضور حقوقی‌ها در این معاملات دیده می‌شود. حجم معاملاتی در مرز 14 میلیون سهم (که به وضوح نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است)، در کنار نسبت پی بر ای بالا در این نماد (بالاتر از 10) و رشد 65 درصدی در بازه تقریبا یک ماهه اخیر، ریسک خرید را در این نماد بیش از هر زمانی بالا برده است.