در نظرسنجی هفتگی «دنیای‌بورس» بررسی شد

تشدید فضای انتخاباتی در بورس

13:28 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان در این هفته حاکی از اثر برجسته انتخابات ریاست جمهوری بر بورس تهران است، بطوریکه عمده دو گروه شرکت‌کننده فضا را برای خرید و فروش سهام چندان قابل اعتماد ندانسته و روند بازار را کم‌نوسان ارزیابی می‌کنند. در این میان کارشناسان 14درصد روند صعودی، 57درصد کم‌نوسان و 29 درصد روند نزولی را برای این‌هفته پیش‌بینی می‌کنند. اهالی تالار نیز روند نزولی را چندان محتمل ندانسته و 40 درصد روند صعودی و 60 درصد دیگر حرکت کم‌نوسان را محتمل می‌دانند.
تشدید فضای انتخاباتی در بورس

کارشناسان 

صعودی: کارشناسان در این بخش فضای مثبت قبل از برگزاری انتخابات را دلیل رشد شاخص برای هفته‌های آینده می‌دانند. به گفته این گروه همواره شرایط قبل از انتخابات به‌گونه‌ای است که بازار کم‌تر نزول شاخص را به خود می‌بیند. از سوی دیگر با مشخص شدن کاندید‌های انتخابات ریاست جمهوری خوشبینی به تداوم فعالیت دولت یازدهم نیز وجود دارد. این موضوع نیز می‌تواند در رفتار سهامداران اثرگذار باشد و باعث رشد شاخص شود.

 کم‌نوسان: بیش از نیمی از کارشناسان اعتقاد دارند شاخص در روند هفتگی با افت و خیز چندانی مواجه نمی‌شود. در این زمینه دلایلی بیان می‌شود که عمدتا حول محور فضای احتیاط و تردید میان سهامداران است. شرکت‌کنندگان در این گروه بیان می‌کنند با انتخاب کاندیدها، رقابت انتخاباتی در سال جاری  بسیار تنگاتنگ است. در این شرایط سهامداران بسترهای کنونی را برای معامله چندان قابل اعتماد نمی‌دانند و به نظر می‌رسد بازار نتواند شاهد حجم و ارزش بالایی طی مدت مزبور باشد.

اما گروه دیگری از کارشناسان در نظری متفاوت به تقابل نگاه‌های خوشبینانه‌ و بدبینانه اشاره می‌کنند. به گفته آن‌ها در شرایط فعلی دو متغیر متضاد پیش روی روند حرکت شاخص قرار دارد. به عقیده این کارشناسان در سال‌های اخیر نزدیکی به فصل مجامع شرکت‌ها به طور عموم موجب فشار فروش در بازار شده و نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری نیز موجب ایجاد جو خوشبینی در بازار گشته است . این دو روند به صورت متضاد در هفته آتی بر بازار تاثیر می گذارند که پیش بینی می شود در نهایت به روند کم‌نوسان منتهی شود.

نزولی: بررسی نوسانات قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلیلی است که کارشناسان عامل افت این‌هفته  بازار می‌دانند. با وجود اینکه در روزهای پایانی هفته این کالاها تا حدودی از روند ریزشی فاصله گرفتند اما کارشناسان همچنان تداوم این روند را عامل فشار بر سهام می‌دانند. همچنین کارشناسان افزایش فشار فروش همزمان با نزدیکی به روزهای برگزاری مجامع را دلیل دیگری بر افت شاخص طی این هفته می‌دانند.

 سهامداران

صعودی: سهامداران در این بخش صعود شاخص را تحت تاثیر روزهای قبل از انتخابات می‌دانند. با توجه به اینکه حدود 4 هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است، سهامداران اعتقاد دارند هیجانات روانی فضای اقتصادی کشور مسبب رشد شاخص می‌شوند. از سوی دیگر سهامداران فضا را برای کسب سود در برخی گروه‌ها مناسب می‌دانند و روند روبه‌رشد شاخص را پیش‌بینی می‌کنند.

 کم‌نوسان: اکثریت سهامداران نیز معتقد اند این هفته شاخص روند نه چندان متفاوتی نسبت به قبل دارد. برهمین اساس این گروه در نظراتی مشابهه با نظرات کارشناسان می‌گویند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اصلی‌ترین دلیل تشدید فضای تردید در بازار به‌شمار می‌رود.