شاخص هم‌وزن؛ این بار پایین‌تر از شاخص کل

13:38 - 1400/01/25
با عبور از ساعت میانی بازار، رشد 70 واحدی شاخص کل بورس را رویت می‌کنیم. این در حالیست که شاخص هم‌وزن با افتی در مرز 140 واحدی رو به روست. چرخش قیمتی کوچکترها از یک سو و تعادل نسبی در نمادهای بزرگ در کنار حمایت حقوقی‌ها و شاخص‌سازی این نمادها، این موضوع را تشریح می‌کند.
شاخص هم‌وزن؛ این بار پایین‌تر از شاخص کل

شاخص کل در معاملات امروز با افزایش 70 واحدی (در لحظه نگارش خبر) رو به روست. در حالی که مسیر صعودی شاخص از ابتدی سال جاری با رشد بیش از 3.3 درصدی آن همراه شد، شاخص کل هم‌وزن که با شیب تندتری این مسیر را طی کرده است، رشدی بیش از 12.5 درصدی را تجربه کرد. همچنین حتی در روزهای نزولی بازاز به دنبال افت شاخص کل، رشد شاخص کل هم‌وزن را رویت کردیم. اما در معاملات امروز افت 0.7 درصدی این شاخص را رویت می‌کنیم.

جواب این رویداد در گروه‌های کوچکتر بازار نهفته است؛ همانطور که در مسیر صعودی بازار، شروع کننده این موج، گروه‌ها و شرکت‌های کوچکتر بازار بودند، در معاملات امروز نیز افت سنگین عمده این نمادها را مشاهده می‌کنیم. به این ترتیب نزول یک‌پارچه برخی گروه‌ها از جمله نمادهای قندی، رایانه‌ای و غذایی، بخش عمده افت شاخص را بیان می‌کند. در سمت مقابل اوضاع نسبتا متعادل در نمادهای بزرگ بازار (از جمله خودرویی‌ها و شیمیایی‌ها) و رشد نسبی پالایشی‌ها، سنگینی را به نفع شاخص کل کرده است.

علاوه بر این، حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادهای شاخص ساز، تاثیر مزاعفی دارد. خرید 6 میلیونی یک حقوقی‌ در سهام مدیریت سرمایه‌گذاری امید (98 درصد کل خرید)، «وامید» را به تاثیرگذارترین نماد بورسی بر شاخص کل (32 واحد) تبدیل کرده است. همچنین در «کچاد»، حضور حقوقی‌ها با خرید بیش از 5 میلیونی (89 درصد کل خرید)، قابل رصد است (32 واحد مثبت). در «کگل» نیز رد پای این سهام‌داران با خرید نزدیک به 7 میلیونی (93 درصد کل خرید)، دیده می‌شود (29 واحد مثبت). حقوقی‌ها در «پترول» با خرید بیش از 8 میلیون سهمی، رشدی در مرز 5 درصدی را به ارمغان آوردند (20 واحد مثبت).