در نظر سنجی «دنیای بورس» عنوان شد

اوج‌گیری تردیدها در هفته داغ سیاسی

13:39 - 1400/01/25
بورس تهران این روزها در شرایطی قرار دارد که سیاسی‌ترین روزهای ایران سپری می‌شود. در این میان هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم بورس تهران شدت اثر سیاسی بر معاملات بورس تهران تقویت می‌شود و عملا با فضای انتخابات حرکت می‌کند. در این هفته کارشناسان و سهامداران در نگاهی مشترک فضای بازار را ملتهب از سیاست کاندیدا و جناح‌های سیاسی می‌دانند. به بیانی دیگر هرگونه گمانه‌زنی از نتیجه پایانی انتخابات را در رفتار بازار موثر می‌د‌‌انند. برهمین اساس 31درصد از کارشناسان روند بازار را صعودی، 69درصد کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. در سمت دیگر 25درصد ازسهام‌داران روند صعودی، 48درصد کم‌نوسان و 27درصد نزول شاخص را محتمل‌ترین روند ممکن بازار می‌دانند.
اوج‌گیری تردیدها در هفته داغ سیاسی

کارشناسان 

صعودی: کارشناسان در این خصوص بیان می‌کنند ممکن است شاخص بازار سهام در بعضی ازروزها روند نزولی در پیش گیرد، اما ماحصل کلی هفته مثبت به‌نظر می‌رسد. در توضیح این تحولات آنها از تشدید فضای نوسانی وسفته‌بازی میان سهامداران یاد می‌کنند. به گفته آنها فضا برای کسب سود در کوتاه‌مدت فراهم است و معامله‌گران خرد تلاش می‌کنند با عرضه سهم‌هایی که به سقف قیمتی رسیده‌اند به سود بیشتری دست یابند. در این بین حمایت بازیگران حقوقی از سهام (مانند هفته قبل) می‌تواند از افت قیمتی جلوگیری کند و بازار با روندی مثبت که حاصل رشد نمادهای بزرگ است به کار خود پایان دهد.

کم‌نوسان:بیش از نیمی از کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی مسیر کم‌نوسان شاخص در هفته پیش رو پیشبینی کرده‌اند. تشدید فضای احتیاطی میان سهامداران و تردید برای معامله با توجه به تحولات انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین دلیلی است که کارشناسان در این زمینه بیان میکنند، موضوعی که هفته‌های قبل نیز مهم‌ترین دلیل کارشناسان بیان شده بود. دراین بخش کارشناسان بیان می‌کنند با عبور شاخص از کانال 80 هزار واحد فضا تا حد زیادی آرام  می‌شود و معامله‌گران تا بعد از مشخص شدن سکاندار دولت دوازدهم و شفاف شدن شرایط کشور صبر را پیشه فعالیت‌های خود می‌کنند.

سهامداران

صعودی:  سهامداران همچنان خوشبینی به تداوم فعالیت دولت یازدهم را دلیلی بر رشد شاخص می‌دانند. به گفته این گروه مقایسه کارنامه فعالیت شرکت‌ها نسبت به ادوار گذشته مسبب اصلی خوشبینی مردم به دولت یازدهم است. همچنین برخی از سهام‌داران ورود پول‌های تازه به بازار و رشد شاخص برخی گروه‌ها مانند خودرو را تا قبل از انتخابات موثر می‌دانند.   

کم‌نوسان: بیشترین رای سهامداران نیز به این گزینه است. آن‌ها بی اطمینانی به شرایط فعلی را بسیار موثر می‌دانند. دراین بخش شرکت‌کنندگان نظری مشابه نظر کارشناسان دارند.

نزولی: در این بخش سهام‌داران بیان می‌کنند با عبورشاخص از کانال 80 هزار واحد فضا برای  خروج بسیاری از سهامداران که سودهای خوبی دراین مدت کسب  کرده‌اند فراهم است. به همین جهت به نظر می‌رسد در این روزها بازار به سمت افت شاخص و رسیدن تا سطح 87هزار واحد حرکت می کند.