به دنبال افت شاخص کل رقم خورد؛

نزول مجدد بزرگان بورسی

13:40 - 1400/01/25
افت قیمت عمده نمادهای بورسی را در معاملات امروز بازار سهام رویت می‌کنیم. خروج نقدینگی از سوی سهام‌داران که به دنبال فضای تردید در هفته منتهی به انتخابات در بازار رصد می‌شود، فشار فروش بالا در نمادها را توجیه می‌کند.

با رسیدن به ساعت میانی معاملات امروز، افت قیمت عمده نمادهای بورسی را رویت می‌کنیم. در لحظه نگارش این خبر، افت 80 واحدی شاخص کل بورس به گوشه‌ای از این کاهش قیمت‌ها اشاره دارد. به این ترتیب در حالی که خروج نقدینگی از سوی سهام‌داران در بازار سهام به دنبال تردید‌های پیش از انتخابات قابل رصد است، افت قیمت‌ها در عمده نمادها ماحصل آن به شمار می‌رود. همچنین فشار معاملات جهانی کامودیتی‌ها و معاملات نفت در محدوده کمتر از 50 دلاری، و نبود چشم‌انداز مناسب در روزهای آتی از سوی معامله‌گران، فشار بیرونی بر بورس را افزایش داده است. در این راستا می‌توان به کاهش قیمت عمده نمادها در گروه‌های بزرگ بازار چون خودرویی‌ها، پالایشی‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اشاره کرد. در برخی نمادها، فشار فروش بالای سهام‌داران، بر اهرم حقوقی نیز غلبه کرده است.

افت قیمت نمادهایی چون «خساپا»، «خودرو»، «خکاوه» و «خپارس» از گروه خودرو و ساخت قطعات، کاهش قیمت در «شبریز»، «شبندر»، «شتران» و «شاوان» از گروه فرآورده‌های نفتی (با وجود خرید خالص نزدیک به 3 میلیونی حقوقی‌ها در «شبندر») به بخشی از فشار فروش در گروه‌های بازار اشاره دارد. در حالی که معاملات در گروه محصولات شیمیایی متعادل‌تر دنبال می‌شود، اما نباید از کاهش قیمت نمادهایی چون «شپدیس»، «شیران» و «پارسان» غافل بود. در گروه فلزات اساسی نیز کاهش قیمت‌ها برتری محسوسی بر رنگ سبز معاملات دارد. در بزرگان این گروه می‌توان به افت قیمت «فولاد»، «فملی»، «ذوب» و «فخوز» اشاره داشت. این در حالیست که بلوک حقوقی (یک میلیونی) در «فملی» و حمایت این سهام‌داران در «فولاد» با خرید 6 میلیونی (90 درصد حجم معاملات) رصد می‌شود. بدین ترتیب اهرم‌های حقوقی نیز مانع از افت قیمت‌ها نشده است.