دماسنج بازار

حضور مجدد حقوقی‌ها در رشد شاخص

13:42 - 1400/01/25
رشد قیمت نمادهای شاخص‌ساز در معاملات امروز بازار سهام قابل رویت است. افزایش قیمت در نمادهای بزرگ و به خصوص پالایشی‌ها قابل رصد است. رشد بیش از 240 واحدی شاخص را با رسیدن به میانه‌های بازار رویت می‌کنیم. در این مهم ردپای حقوقی‌ها در معاملات این نمادها رویت می‌شود.
حضور مجدد حقوقی‌ها در رشد شاخص

رشد 243 واحدی شاخص کل بورس با رسیدن به میانه‌های بازار در معاملات امروز قابل رصد است. همانند روز گذشته و در فضایی که آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات را سپری می‌کنیم، این موضوع به عبور شاخص کل بورس از مرز 80 هزار و 370 واحد شده است. به این ترتیب در تحلیلی مشابه با روز قبل به رشد شاخص می‌رسیم.

در معاملات امروز نیز حضور حقوقی‌ها در «شبندر» رصد می‌شود. خرید خالص بیش از یک میلیونی این سهام‌داران، رشد نزدیک به 4 درصدی قیمت این نماد و تاثیر مثبت 55 واحدی بر شاخص کل را به دنبال داشته است. گنجینه آرمان شهر یکی در معاملات روز گذشته اقدام به خرید یک میلیونی در «شبندر» کرده است. معاملات در «همراه» نیز با حمایت حقوقی‌ها و با خرید 110 هزار سهمی (65 درصد حجم معاملات در این نماد؛ میانگین حجم معاملات ماهانه 210 هزار سهم است) ادامه دارد. «شپنا» نماد دیگری از دسته پالایشی‌هاست که خرید و فروش بیش از 2 و نیم میلیونی حقوقی‌ها در آن دیده می‌شود تا بیش از 40 درصد معاملات به این سهام‌داران اختصاص یابد. معاملات در سهام پالایش نفت تهران نیز با خرید 2 و نیم میلیونی حقوقی‌ها (37 درصد حجم معاملات) و رشد بیش از 3 درصدی «شتران» ادامه دارد.

در سایر نمادهای شاخص‌ساز نیز خرید بیش از 7 میلیونی حقوقی‌ها در «پترول» (35 درصد حجم معاملات)، خرید نزدیک به 5 میلیونی در «فولاد» (89 درصد حجم معاملات) دیده می‌شود. همچنین در «فارس» نیز خرید نزدیک به 8 میلیونی حقوقی‌ها (خالص خرید 4 میلیونی) را رصد می‌کنیم. در حالیست که سایر سهام‌داران، تنها 8 هزار سهم از حجم خرید را به خود اختصاص داده‌اند (بیش از 99 درصد حجم خرید به حقوقی‌ها بازمی‌گردد).

به این ترتیب در حالی که حضور حقوقی‌ها عمدتا در دو طرف سمت عرضه و تقاضا دیده می‌شود، حجم بالاتر سفارشات خرید به نقش حمایتی این سهام‌داران اشاره دارد.