در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

پايان ترديدهای سياسی بورس؟

13:42 - 1400/01/25
نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» بر خلاف هفته های گذشته با کاهش فضای تردید و احتیاط میان سهامداران وکارشناسان همراه است. با این وجود مهم ترین موضوعی که از نگاه سهامداران و کارشناسان طی هفته جاری میتواند اثر گذار باشد، نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. موضوعی که باعث شده تا حد زیادی فاز خوشبینی به فضای بازار آمده و صعود شاخص را محتمل تر دانسته است. با این وجود 75 درصد از کارشناسان روند صعودی، 18 درصد کم نوسان و تنها 7 درصد روند بازار را نزولی ارزیابی کرده اند. 65 درصد از سهامداران نیز روند صعودی ، 25 درصد کم نوسان و 10 درصد نزولی پیش بینی کرده اند.
پايان ترديدهای سياسی بورس؟

کارشناسان

صعودی

مهم ترین دلیلی که کارشناسان در زمینه صعود شاخص مطرح کرده اند، احتمال تداوم فعالیت دولت یازدهم بعد از برگزاری نتایج انتخابات است. کارشناسان در این زمینه بیان میکنند، با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشورطی مدت گذشته بهبود نسبی داشته است، ادامه سیاست های اقتصادی دولت میتواند در روند فعالیت شرکت ها اثرگذارباشد، به همین دلیل این خوشبینی باعث میشود که روند بازار طی روزهای آتی مثبت باشد. از سوی دیگر موضوع مهم دیگری که کارشناسان بیان میکنند حمایت بازیگران حقوقی از بازار است.موضوعی که طی هفته گذشته نیز در بیشتر روزها و در اکثرنمادهای بزرگ دیده شد. به گفته این کارشناسان اگر این روند ادامه یابد میتواند در صعود شاخص اثرگذار باشد.

کم نوسان

کارشناسان در این بخش بیان میکنند انتخاب رییس جمهور جدید در یک هفته نمی تواند اثر مستقیمی بر اقتصاد کشور داشته باشد. از سوی دیگر گروهی بیان میکنند با توجه به اینکه کاندیدها برنامه مشخصی برای بازار سرمایه در نظر نگرفته اند نمیتوان انتظار داشت که بازار اثرپذیری چندانی از این تحولات داشته باشد.

نزولی

این گروه چشم انداز مثبتی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ندارند. به بیان دوره جدید فعالیت دولت نمی تواند موفقت چندانی داشته باشد . با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها شرایط چندان مناسبی ندارند پیش بینی میشود بازار روند نزولی داشته باشد.

 

سهامداران

صعودی

در این بخش نیز سهامداران هم نظر با کارشناسان هستند. این گروه بیان می کنند دولت یازدهم در صورتی که بتواند پیروز انتخابات باشد موج روانی مثبت میتواند شاخص را تا سطح 82 هزار واحد نیز برساند

کم نوسان

در این میان سهامداران با پیش‌بینی روند کم نوسان برای شاخص کل از تقابل دو رخداد در هفته مذکور سخن می‌گویند. به اعتقاد این افراد هر چند به دنبال اعلام نتایج انتخابات روند مثبت برای بازار سهام پیش‌بینی می‌شود اما احتمال افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی اثر این رویداد را خنثی می‌کند. علاوه بر این با وجود اینکه امکان هیجانی شدن روند بازار طی یکی دو روز آینده وجود دارد اما در ادامه به دلیل ثبات در شرایط کلان اقتصادی کشور، شاخص کل روندی کم نوسان را در پیش می‌گیرد.

نزولی

سهامداران در این بخش علاوه بر اینکه نظری همانند کارشناسان دارند، همچنان احتمال بازگشایی نمادهای متوقف بخصوص نمادهای بانکی و عرضه های اولیه را در این هفته محتمل می دانند.