در حالی که بازار امروز با رشد گروه سیمانی کار خود را آغاز کرد، در ادامه گروه خودرو وساخت و پتروشیمی ها بودند که ریزش سیمانی ها را جبران کردند.

چاشنی پتروشیمی طعم بازار را لذیذ کرد!

15:50 - 1400/01/25
شاخص کل بورس در حالی امروز با رشد 142.28 واحدی همراه شد که نمادهای شرکت های پتروشیمی جم، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان و پتروشیمی فجر، بیشترین نقش حمایتی را در این صعود داشتند. این در حالیست که نمادهای «شپنا»، «فولاد» و «شبندر» بیشترین نقش کاهشی را در روند شاخص کل ایفا کردند. با این صعود در پایان معاملات امروز عدد شاخص در 77 هزار و 849.5 واحد ثابت ماند تا رشد 0.18 درصدی را تجربه کند. در کنار این رشد، شاخص کل هم وزن نیز با 0.49 درصد افزایش (رشد 74.6 پله ای) به 15 هزار و 225.6 رسید. از مقایسه این دو مقدار و با توجه به رشد بیشتر شاخص کل هم وزن، به عملکرد بهتر شرکت های کوچکتر در برابر بزرگان می رسیم. همچنین در بازار فرابورس نیز امروز رشد 4.2 واحدی را مشاهده کردیم تا عدد شاخص کل فرابورس به 827.4 برسد. آیفکس این رشد را بیشتر به نمادهای «مارون»، «شاوان» و «دماوند» وام دار است که با رشد ارزش خود بیشترین وظیفه حمایتی را از بازار فرابورس به عمل آوردند. اما در سمت مقابل به نمادهای «شراز»، «وهور» و «شتران» می رسیم که نقش سرعت گیر این روند صعودی این بازار را بازی کردند! (این خبر تکمیل می شود)

گزارش بازار 27 مهر را این‌گونه ادامه می‌دهیم:

حقوقی ها و سرمایه گذاری ها

این گروه در حالی با رشد حدود 0.75 درصدی شاخص خود به جذب نقدینگی بالایی (بیش از 22 میلیارد تومان و پس از خودرویی ها از این حیث) در بازار امروز پرداخته است که عمده دلیل آن، معاملات حقوقی ها در سهام شرکت سرمایه گذاری سپه است (با ارزش معاملاتی 10 میلیارد تومانی). در نماد «وسپه»، جابجایی بیش از 60 میلیون سهم را در سهامداران حقوقی (افزایش مالکیت صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر) این شرکت مشاهده کردیم که دیروز نیز این جابجایی را با حجم 53 میلیون سهم در این نماد دیدیم که شرکت گروه توسعه اقتصاد رستا در به فروش سهم مبادرت ورزیده بود. این در حالیست که حجم میانگین ماهانه (با لحاظ کردن معاملات امروز) کمتر از 8 میلیون سهم است. به دنبال «وسپه»، در نماد شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی نیز  جابجایی بیش از 10 میلیونی سهام را در بین حقوقی ها مشاهده کردیم (که شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی به این فروش اقدام کرد). گفتنیست با دانستن حجم میانگین ماهانه معاملات «وتوسم» در مقادیر کمتر از 1 میلیونی، این ارقام قابل ملاحظه تر نیز می شوند. این موضوع را در دیگر نماد این گروه یعنی «وساپا» نیز می توان رصد کرد که بیش از 25 میلیون سهم از آن بین حقوقی های بازار جابجا شد (نزدیک به 65 درصد معاملات امروز این سهم). در آخر باید در این گروه به بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، «»، اشاره کرد که این بازگشایی با رشد بیش از 3 درصدی قیمت سهم همراه بوده است.

نفتی های به آتش کشیده!

گروه فرآورده های نفتی که کار خود را با کاهش 1.1 درصدی شاخص خود به پایان داد، روز خوبی را تجربه نکرد تا نمادهی زیادی در این گروه با کاهش ارزش خود دست و پنجه نرم کنند. در این دسته سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به دنبال فشار فروش ایجاد شده، تا جایی پیش رفت که به کاهشی ترین عنصر بازار بورس امروز تبدیل شود. همچنین به دنبال آن نماد «شبندر» نیز با تجربه کاهش قیمت خود، عنوان سومین نماد کاهشی بر شاخص را به خود اختصاص داد. این در حالیست که حجم زیادی از معاملات منفی در نمادهای این گروه در ساعت پایانی بازار رقم خورد تا بر خلاف صعود پتروشیمی ها در این بازه زمانی از بازار، نزول نفتی ها را مشاهده کنیم. نمادهای فرابورسی «شراز» و «شتران» نیز از این دسته وضعیت مشابهی با بورسی های مذکور داشته و به اولین و سومین نمادهای کاهشی آیفکس مبدل شدند.

پتروشیمی ها بازار را تکان دادند

در این گروه نماد بورسی «پترول» از همان شروع بازار با یکه تازی خاصی که به واسطه حمایت سهامداران حقوقی آن بر می گشت (در انتهای بازار خرید 36 میلیونی این سهامداران را در برابر فروش 12 میلیونی مشاهده می کنیم)، کار خود را آغاز کرد. در حالی که در بازار فرابورس نیز نماد شرکت پتروشیمی مارون، وضعیت مشابهی را داشته و با معامله 20 هزار سهمی که در همان چند دقیقه ابتدایی بازار در این نماد صورت گرفت توانست تا انتهای بازار به عنوان تاثیر گذارترین نماد مثبت بر آیفکس خود را یبه فعالین بازار سهام معرفی کند. اما نمادی که بیشترین تاثیر را در بازار امروز بر شاخص کل بورس گذاشت «جم» بود. این عنوان که تا ساعت پایانی بازار در دست «پترول» بود، نهایتا به همگروهی آن یعنی نماد شرکت پتروشیمی جم واگذار شد. حجم معاملات در این نماد در پایان روز به بیش از یک میلیون سهم رسد که دربازه 20 روزه اخیر بی سابقه بوده است تا رشد نزدیک به 4 درصدی قیمت این سهم را به دنبال داشته باشد. شاید این تحرکات را بتوان به شایعات پیرامون سهم، مانند استقبال ایتالیایی ها از سرمایه گذاری بر روی واحدهای PHD و PP مجتمع پتروشیمی جم یا اخباری نظیر رو نمایی از 8 گرید جدید شرکت در حضور وزیر کار نسبت داد.

«آپ» و موج آن در رایانه

پس از اینکه نماد شرکت آسان پرداخت پرشین دیروز در بازار دوم بورس عرضه شد، امروز شاهد حجم معاملات نزدیک به 2 میلیونی بودیم که صف خرید سنگین (بیش از 200 میلیون) در قیمت 10 هزار و 498 ریالی این سهم، نشان از تقاضای بالا و صعود ادامه دار قیمت سهم در روزهای آتی است. به دنبال عرضه اولیه «آپ»، سایر نمادهای این گروه نیز با رشد قیمت خود رو به رو شده تا نهایتا شاخص این گروه افزایش بیش از یک درصدی را تجربه کند.

چرخش نسبی از سیمان به خودرو!

در حالی که نمادهای گروه سیمانی امروز را نیز همانند روز گذشته عمدتا با صف خرید آغاز کرده بودند، با رسیدن به میانه های بازار و مشاهده فشار فروش در نمادهایی مانند «سشرق» و «سفارس»، ریزش صف خرید و نهایتا کاهش قیمت را در سیمانی ها نظاره کردیم. این اتفاق در حالی رخ داد که توجه خریداران به گروه خودرو و ساخت قطعات بیشتر شد تا تقاضای بالا در نمادهایی مانند «خودرو»، «خساپا» و «خزامیا» رشد شاخص این گروه را رقم بزند و مرز رشد یک درصدی را لمس کند.