آمار ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت؛

کاهش معاملات اوراق درآمد ثابت در بورس

12:27 - 1400/08/07
در هفته اول آبان ماه 1400 با اینکه سهم اوراق از ارزش معاملات بازار افزایش یافت اما میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق کاهش یافته است.

 

 

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، در هفته اخیر به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 46 درصد بود که نسبت به سهم 40 درصدی هفته پیشین افزایش یافته است. بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشت که بیش از 34 هزار میلیارد تومان بود. 

در هفته اخیر با اینکه سهم اوراق از ارزش معاملات بازار افزایش یافت اما میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق کاهش یافته است که به معنای کاهش نقدشوندگی اوراق است. هفته گذشته میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 951 میلیارد تومان بود که در هفته اخیر به 11 هزار و 374 میلیارد تومان کاهش یافت. 

روند هفته

روز شنبه نیمی از معاملات بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت و در روز دوشنبه 87 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام به اوراق درآمد ثابت تعلق داشت. روز شنبه ارزش معاملات اوراق بدهی در بورس 7 هزار و 903 میلیارد تومان بود و روز دوشنبه به 34 هزار و 437 میلیارد تومان افزایش یافت.

روز سه‌شنبه نیز ارزش معاملات اوراق هزار و 814 میلیارد تومان بود که 26 درصد معاملات بازار را تشکیل می‌داد. در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق با افت 26 درصدی -نسبت به روز سه‌شنبه- به هزار و 345 میلیارد تومان رسید که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

کاهش معاملات اوراق درآمد ثابت در بورس17

چالش معاملات اوراق در بورس

در روزهای اخیر که شاخص بورس روند نزولی داشته، فعالان بازار سرمایه مقصران مختلفی را معرفی کرده‌اند و هر بار انگشت اتهام به سویی دراز شده است. در این بین بسیاری از ناظران و فعالان بازار سهام مقصر سقوط قیمت‌ها در بورس را فروش اوراق بدهی می‌دانند. در آخرین مورد مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی دولت را مسبب وضعیت نزولی بورس دانست که به دنبال فروش اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه است. 

در واکنش به این فضای انتقادی که عمدتا در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، وزیر اقتصاد در توئیتی نوشت: «در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شد.»

همچنین ندا بشیری، سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران، گفت: «بانک مرکزی و بانک‌های تجاری در قالب اجرای عملیات بازار باز اقدام به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی می‌کنند و از انتهای شهریورماه تاکنون دولت حتی یک ریال نیز اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.»

ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در دوره‌هایی که شاخص‌های بورس نزولی است، تمایل سهام‌داران به سرمایه‌گذاری در اوراق که ریسک کمتری دارند منطقی به نظر می‌رسد. در اولین هفته کاری آبان بیش از 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و بخشی از آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و بخشی نیز به اوراق بدهی وارد شده است. 

در مجموع 4 روز معاملاتی هفته اخیر 590 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با درآمد ثابت وارد شده است. به طوری میانگین روزانه 147 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است.