پیش بینی بورس هفته / سیگنال تحولات جهانی به بازار سهام

15:43 - 1400/12/06
اکوایران: حمله نظامی روسیه به اوکراین موجب رشد قیمت‌ جهانی نفت شده است. برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت انرژی را سیگنالی برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی در بازار سهام تهران می‌دانند. برخی نیز معتقدند بحران اوکران می‌تواند بر مذاکرات وین اثر بگذارد. در مجموع می‌توان کفت تحولات بین المللی سیگنال‌های منفی و مثبت متعددی به بورس می‌دهند که فعلا سیگنال‌های نزولی جدی‌تر هستند.

 

به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند صعودی داشت. در دو روز ابتدایی هفته نزول کرد اما در سه روز بعدی سیر صعودی پیدا کرد. اولین روز هفته شاخص کل 279 واحد نزول کرد و روز یکشنبه سقوط 7 هزار و 785 واحدی را پشت سر گذاشت. روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 218 واحد بالا آمد و روز سه‌شنبه 3 هزار و 211 واحد صعود کرد. در آخرین روز کاری هفته نیز 3 هزار و 461 واحد رشد کرد و در نهایت بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

پیش بینی بورس هفته / سیگنال تحولات جهانی به بازار سهام4

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 826 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 46 صدم درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 35 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 1.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته / سیگنال تحولات جهانی به بازار سهام15

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس پس از دو هفته مثبت شد و در انتهای هفته به بالاترین رقم در 3 هفته اخیر رسید. ثبت رکورد سه روز صعودی متوالی در کنار رشد ارزش معاملات خرد از نشانه‌های امیدوارکننده معاملات هفته اخیر بود تا معامله‌گران به رونق بازار در روزهای پایانی سال امیدوار شوند.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 180 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 768 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 15 درصدی داشته است. 

هر چند روند خروج نقدینگی این هفته نیز ادامه داشت اما خروج پول حقیقی در این هفته نسبت به هفته پیشین کاهش 38 درصدی داشت. همچنین توقف آن در روز دوشنبه و ورود پول حقیقی در این روز نشان از بهبود نسبی وضعیت بازار دارد. 

در سه روز پایانی هفته معاملات با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات روز دوشنبه 280 میلیارد تومان و در روز سه‌شنبه 102 میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه نیز بازار با مازاد تقاضای 137 میلیارد تومانی بسته شد. 

برخی از ناظران رشد شاخص در روزهای انتهایی هفته را با رشد قیمت دلار و بازگشت آن به محدوده 26 هزار تومان مرتبط می‌دانند، برخی نیز کاهش خروج پول حقیقی از بازار سهام را به علت کاهش نرخ سود می‌دانند. اما آنچه که مشخص است این است که کاهش نرخ سود نتوانسته جریان نقدینگی قابل توجهی را به سمت بورس روانه کند. معامله‌گران و سهام‌داران نیز بیش از آن که به متغیرهای اقتصادی توجه کنند یا عملکرد شرکت‌ها را ملاک قرار دهند، به متغیرهای سیاسی توجه دارند. اخبار مذاکرات وین مستقیما بر معاملات بازار سهام اثر می‌گذارد و با هر خبر مثبت و منفی روند بازار تغییر می‌کند. قیمت دلار در انتهای هفته با ثبات بود و در حوالی 26 هزار و 250 تومان تا 26 هزار و 350 تومان مستقر شد. بنابراین بازارها در ایران فعلا در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات و راستی آزمایی اخبار ضد و نقیضی است که پیرامون توافق منتشر می‌شود. 

از سوی دیگر حمله نظامی روسیه به اوکراین موجب رشد قیمت‌ جهانی نفت شده است. برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت انرژی را سیگنالی برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی در بازار سهام تهران می‌دانند. برخی نیز معتقدند بحران اوکران می‌تواند بر مذاکرات وین اثر بگذارد. در مجموع می‌توان کفت تحولات بین المللی سیگنال‌های منفی و مثبت متعددی به بورس می‌دهند که فعلا سیگنال‌های نزولی جدی‌تر هستند. 

پیش بینی بورس هفته / سیگنال تحولات جهانی به بازار سهام8