لوکس سازی در جنوب پایتخت / سرمایه گذاری عراقی‌ها در بازار مسکن

16:58 - 1401/06/12
ساخت و ساز در محله قدیمی شهر ری همیشه رونق داشت اما به گفته برخی فعالان بازار مسکن به تازگی لوکس سازی هم در این منطقه رونق گرفته و به تازگی یک سازنده عراقی در یکی از پروژه‌های بزرگ تجاری در محله دولت آباد سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش اکوایران، امروز کلنگ 5 هزار واحد مسکونی در شهر تهران زده شده، بخشی از این پروژه‌های ساختمانی در نفرآباد شهرری اجرایی می شوند. جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران که از اهالی شهر ری است در مراسم کلنگ زنی این پروژه گفت: طی سی سال گذشته به محله بی‌توجهی شده است، نفرآباد قدمت 400 ساله دارد که متأسفانه در سایه بی‌توجهی شرایط خوبی در این محله را شاهد نیستیم و شرایط نامناسبی در این محله بوجود آمده است.

 

او با اشاره به مصوبه تازه کمیسیون ماده 5 درخصوص افزایش مجوز ساخت در نفرآباد آن را باعث رونق دوباره این محله دانست.

این عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارها به چه میزان است، گفت: بر اساس آمار جهانی هزینه مسکن میانگین بین 15 تا 25 درصد هزینه سبد خانوارها است. در واقع اگر یک خانواده 100 دلار درآمد داشته باشد بین 15 تا 25 درصد آن را باید صرف هزینه مسکن کند و این در حالی است که در کشور ما و بر اساس آمار از سال 71 تا 1400 از 33.5 درصد تا 60 درصد از درآمد خانوارده‌ها صرف هزینه مسکن می‌شود و قطعا با شرایط فعلی در سال 1401 این هزینه افزایش یافته است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم این است که متأسفانه در حال حاضر مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و ما شاهد افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران هستیم.

شربیانی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی این دوره از مدیریت شهری در بخش مسکن، تصریح کرد: اعضای شورا و شهردار تهران بر اساس قانون شهرداری‌ها ورود جدی را به بخش مسکن و کمک دولت در قالب مسکن ملی کرده‌ است و در یک سال گذشته با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن اقداماتی در قالب تسهیل و تسریع فرآیند مسکن انجام شده است.

حمید رضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم  معتقد است که : بازنگری طرح موضعی ویژه محله نفرآباد از سیاست‌های تحولی شهردار تهران بوده تا در جهت کاهش فاصله طبقاتی شهر تهران اجرایی شود.

وی ادامه داد: ۲۵۰۰ میلیارد ریال از منابع شهرداری در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته تا پروژه‌های نوسازی در شهر تهران آغاز شود. بی‌تردید سال آینده تحول مهمی در زیرساخت‌های محله نفرآباد شکل خواهد گرفت و در این راستا بخش خصوصی نیز نقش‌آفرینی ویژه‌ای خواهد داشت اما ساخت ۱۵۰ پارکینگ، یک زورخانه و ۱۰ پروژه زیرساختی دیگر از اتفاقاتی است که توسط شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.

طارمی با اشاره به این‌که در شهریورماه سال جاری پس از هشت سال حوزه مسکن از رکود خارج خواهد شد، اضافه کرد: در شش ماه نخست دوره جدید مدیریت شهری یک طرح موضعی به تصویب رسید اما در شش ماهه دوم ۱۶ طرح موضعی تصویب شد که بیشتر آنها در جنوب شهر و در بافت بوده است.

اما در محلات جنوبی تهران در کنار محلاتی مانند نفرآباد، ساخت و سازهای لوکس هم رونق دارد. آپارتمان‌هایی که تجهیزات آنها دست کمی از آپارتمان‌های لوکس شمال تهران ندارد. قیمت متوسط این آپارتمان ها لوکس در محلات دولت آباد، ظهیرآباد متری 60 میلیون تومان است . این درحالی است که براساس نرخ منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در مرداد ماه نرخ متوسط قیمت مسکن در منطقه 20 حدود متری  24 میلیون تومان بود.

به گفته یکی از فعالان بازار مسکن حضور ساکنان عرب در این منطقه یکی از دلایل لوکس سازی در این منطقه است و به تازگی یک مجتمع تجاری مدرن با سرمایه گذاری یک عراقی در حال ساخت است.

لوکس سازی در جنوب پایتخت / سرمایه گذاری عراقی‌ها در بازار مسکن14