هزینه‌ها و قیمت درمان دیسک کمر چقدر است؟

13:18 - 1401/08/10
فتق دیسک در همه جای بدن ممکن است رخ دهد، اما معمولاً این مشکل در قسمت پایین کمر رخ می‌دهد. در برخی موارد این مشکل در گردن رخ می‌دهد و در برخی موارد دیگر رخ دادن آن در گردن بسیار نادر است.

دیسک کمر عارضه‌ای است که به دلایل مختلفی در افراد رخ میدهد و آنقدر آزاردهنده است که همیشه بیماران به دنبال درمان آن میگردند. اما درمان دیسک کمر زمانی لازم است که دیسک موجود در ستون فقرات که جاذب ضربه است و از ستون فقرات محافظت می‌کند و باعث می‌شود که انعطاف‌پذیر باشد، آسیب ببیند و دچار فتق (بیرون زدگی) شود یا پاره شده و باز می‌شود.

فتق دیسک در همه جای بدن ممکن است رخ دهد، اما معمولاً این مشکل در قسمت پایین کمر رخ می‌دهد. در برخی موارد این مشکل در گردن رخ می‌دهد و در برخی موارد دیگر رخ دادن آن در گردن بسیار نادر است. فرسودگی و پارگی دیسک اصلی‌ترین عامل این وضعیت است، چون با افزایش سن دیگر بدنتان انعطاف‌پذیری قبل را نخواهد داشت. صدمه به ستون فقرات نیز می‌تواند عامل دیگر این وضعیت باشد. ترک‌های کوچک در لایه‌ی بیرونی دیسک می‌تواند باعث شود که دیسک دچار فتق یا پارگی شود  و بیرون بزند.

در برخی موارد، فتق دیسک خودبه‌خود و در طی 6 هفته بهبود می‌یابد. در موارد شدیدتر، وقتی که این وضعیت سخت و دردناک شود، باید به پزشک مراجعه کرد. پزشکان ممکن است از آزمایشات تصویربرداری خاصی مانند: توموگرافی، اشعه‌ی ایکس، MRI، میلوگرام و تست نوار عصب و عضله استفاده خواهند کرد. در چنین مواردی، باید از حالت‌هایی که باعث درد می‌شوند اجتناب کرد و از یک رژیم ورزشی برنامه‌ریزی شده پیروی کرد.

درمان فتق دیسک چگونه است؟

به منظور درمان فتق دیسک، باید از روش‌های ساده و متداول اجتناب از وضعیت‌های دردناک و پیروی از یک برنامه‌ی ورزشی منظم، همراه با مصرف داروهای مسکن استفاده کرد. این روش‌ها باعث می‌شوند که در عرض چندین هفته تغییرات چشمگیری مشاهده کنید. اگر دردتان خفیف است، می‌توانید برای تسکین درد از داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) استفاده کنید.

در چنین مواردی ایبوپروفن و ناپروکسن کمک کننده خواهند بود. در برخی از موارد که مسکن‌های بدون نیاز به نسخه مؤثر نباشند، ممکن است پزشکتان برای مدت کوتاهی داروهای مخدر برایتان تجویز نماید. شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضدتشنج که برای حملات هستند نیز می‌توانند مؤثر باشند. به منظور کاهش التهاب نیز ممکن است کورتیکواستروئیدها مستقیماً در قسمت آسیب‌دیده‌ی عصب‌های ستون فقرات تزریق شوند.

همچنین در صورتیکه مشکلتان بعد از چندین هفته برطرف نشد، می‌توانید از فیزیوتراپی کمک بگیرید. در جلسات فیزیوتراپی حالت‌ها و ورزش‌هایی به شما آموزش داده می‌شود که باعث کاهش درد می‌شوند. وقتی که مشکل بدتر شود و درمان‌هایی که انجام شده‌اند مؤثر نباشند، می‌توان از جراحی کمک گرفت. در این جراحی‌ها، قسمت‌های بیرون‌زده‌ی دیسک برداشته می‌شود. در موارد بسیار نادر، مهره‌ها باید با کمک فلز به هم جوش بخورند تا ستون فقرات ثبات و استقامت پیدا کند.

هزینه‌ درمان فتق دیسک

هزینه‌ها و قیمت درمان دیسک کمر چقدر است؟15

هزینه‌ی درمان دیسک کمر به نوع درمان بستگی دارد.

هزینه‌ داروهای دیسک کمر

مصرف دارو ارزان‌ترین راه برای درمان فتق دیسک است. در صورتیکه بیمه نباشید هزینه‌ها بالاتر خواهند بود. اگر نیازمند تزریق دارو، مانند استروئیدها باشید، هزینه‌ی درمان بیشتر خواهد شد. دستمزد پزشک و موقعیت جغرافیایی کلینیک نیز هزینه‌ی درمان دیسک کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

هزینه‌ فیزیوتراپی دیسک کمر

معمولاً هزینه‌ی فیزیوتراپی به صورت جلسه‌ای دریافت می‌شود و بعد از هر جلسه باید هزینه را بپردازید. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست توصیه کند که عصا تهیه کنید که باید آن را از داروخانه بخرید.

هزینه‌ جراحی دیسک کمر

هزینه‌ها و قیمت درمان دیسک کمر چقدر است؟8

جراحی باید آخرین گزینه‌ی درمان باشد، زیرا در بسیاری از موارد فتق دیسک خودبه‌خود و در عرض 6 ماه درمان می‌شود. معمولاً زمانی جراحی توصیه می‌شود که درد به قدری شدید باشد که باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شده و برای تسکین نیازمند داروهای مسکن قوی باشد و همچنین علائم دیگری مانند درد سیاتیک شدید و بی‌اختیاری مدفوع نیز وجود داشته باشند. حتماً برای تشخیص اینکه آیا جراحی روش مناسبی برای شما هست یا خیر با متخصص مشورت کنید.

هزینه‌ی جراحی برای افرادی که بیمه نیستند چندین میلیون تومان خواهد بود که شامل دستمزد جراح، دستمزد متخصص بیهوشی، هزینه‌ی بستری در بیمارستان و هزینه‌ی فیزیوتراپی و توانبخشی بعد از عمل است.

خطرات جراحی فتق دیسک عبارتند از:  برطرف نشدن مشکل بعد از جراحی، احتمال نشت مایع نخاعی، خونریزی یا عفونت و در موارد نادر فلج شدن یا مرگ.

آیا درمان دیسک کمر عوارض دارد؟

مصرف دارو به مدت طولانی می‌تواند با عوارضی همچون سوء هاضمه (دیس‌پپسی)، اسهال، مشکلات کبدی، خون دماغ، سرگیجه و نعوظ دردناک و طولانی (پریاپیسم) همراه باشد. مصرف ناپروکسن هم عوارضی دارد که عبارتند از: دیر هضمی، سوزش سردل، تهوع، کبودی و تورم. پزشکان شدیداً توصیه می‌کنند که این داروها را بیشتر از مدتی که لازم است مصرف نکنید. جراحی فتق دیسک نیز با خطراتی همراه است که باید به آن‌ها توجه شود؛ خونریزی، عفونت و آسیب ریشه‌ی عصب برخی از آن‌ها هستند.

عوارض فتق دیسک

برخی از افراد دیسک کمر دارند اما درد و علائم ندارند. به هر حال بیرون‌زدگی دیسک کمر می‌تواند با عوارض و علائم تشدید شونده‌ای همراه باشد که روی کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. در زیر سه مورد از رایج‌ترین عوارض آن آورده شده است:

  1. کمر درد و پا درد. دیسک کمر دائماً به ریشه‌های عصبی موجود در ستون فقرات فشار وارد می‌کند. فشردگی عصب در پایین کمر باعث سیاتیک (سیاتیکا)، که علائمی مانند: درد یک طرف بدن، بی‌حسی، گزگز و ضعفی دارد که در پایین کمر شروع می‌شوند و تا پا و کف پا کشیده می‌شوند، خواهد شد. درد عصب سیاتیک به صورت دردی تیز، تیر کشنده، سوزشی یا مانند شوک الکتریکی است. کمر درد و پا درد شدید و ضعف آن‌ها می‌تواند توانایی راه رفتن، ورزش کردن و انجام فعالیت‌های روزانه را تحت تأثیر قرار دهد.
  2. آسیب عصبی دائمی. یکی از مهم‌ترین عوارض فتق دیسک، آسیب عصبی دائمی است. ریشه‌ی عصب ستون فقرات تحت فشار، در صورت عدم درمان می‌تواند دچار آسیب‌دیدگی دائمی شده و باعث درد مزمن، ضعف و بی‌حسی شود. عوارض نادر اما جدی دیگر فتق دیسک عبارتند از: سندرم کودا اکوینا یا سندرم دم اسبی (CES)، بی‌حسی زین اسبی و اختلال در کارکرد مثانه و روده.

درمان به موقع دیسک کمر باعث کاهش خطرات جراحی و کاهش هزینه‌ی درمان دیسک کمر خواهد شد.