آخرین وضعیت بازار سرمایه از زبان عشقی

12:12 - 1402/02/08
رئیس سازمان بورس اظهار کرده که به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار در یک حالت تعادلی وجود دارد که وضعیت و سودآوری شرکت‌ها موید آن است.

 

 

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه فرامتن شبکه افق اظهار کرده که یکی از ویژگی‌های مهم بازار سرمایه در کل دنیا، نوسانات بازار است. دعوت مردم به بازار سرمایه بدون گوشزد کردن ریسک‌های بازار کار اشتباهی است.

به گفته عشقی، در سال ۹۹ علل مختلفی از جمله کاهش نرخ بهره بین بانکی و ورود نقدینگی بانک‌ها و مردم به بازار باعث رویش و ریزش شدید در بورس شد. اما به نظر می‌رسد وضعیت فعلی بازار در یک حالت تعادلی وجود دارد که وضعیت و سودآوری شرکت‌ها موید آن است.

براساس اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با سیاست‌گذاری سعی در ایجاد اعتماد برای طبقات مختلف سرمایه‌گذاران داشته‌ایم. این اطمینان را به بازار می‌دهیم که تصمیمات سازمان بورس در یک سال و نیم گذشته، با هدف بازگشت اعتماد و آرامش به بازار بوده است که مهمترین مشخصه‌ آن، اتخاذ تصمیمات کارشناسی به کمک خردجمعی و استفاده از نظرات کارشناسان ‌و روسای قبلی سازمان بورس است.

عشقی اظهار کرده که رشد شارپی برای بازار قطعا مضر است، اما به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات انجام شده نظیر کاهش ضرایب اعتباری و شرایط کلی بازار، شاهد رشد شارپی نخواهیم بود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بعد اصلاح حد نصاب و تعریف صندوق‌های جدید متناسب با نیازهای بازار (5 نوع صندوق جدید از ریسک اندک تا پرریسک) ایجاد شد، حمایت از حقوق سهامداران خرد از طریق مسائل حاکمیت شرکتی و غیره بیانگر حمایت سازمان بورس از سرمایه‌گذاران خرد بوده است.

براساس اظهارات عشقی، سازمان بورس مدافع حقوق سهامداران خرد است و در مقابل ذینفعان بزرگ اعم از سهامدار عمده، دولت، سهامداران حقوقی و غیره در مقابل منفعیت سرمایه‌گذاران خرد بازار کوتاه نخواهد آمد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سودهای رسوبی بیان کرده که به علت فرآیندهای سخت گرفتن سود مجامع شرکت‌ها، سود بسیار زیادی در شرکت‌ها رسوب کرده بود. با اقدام سازمان بورس در الزام واریز سود رسوبی از طریق سجام، ۳۵ میلیون بار واریز سود رسوبی به مردم انجام شد.

عشقی اظهار کرده که 35 میلیون سرمایه‌گذار از شرکت‌ها سود طلب داشتند و این سود در دست شرکت‌ها بلاتکلیف باقی مانده بود. تمام سودها سال گذشته از طریق سجام پرداخت شده و بنا بر این است که سودها تنها از طریق سجام و به‌طور خودکار پرداخت بشود. حدود 7 الی 8 هزار میلیارد تومان سود دریافت نشده سرمایه‌گذاران(رسوبی) در شرکت‌ها باقی مانده بود که از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره طرح بیمه سهام گفته که سال گذشته با توجه به التهاب بازار در آبان ماه، عمده سرمایه‌گذاران کمتر از صد میلیون تومان دارایی بورسی داشتند و برای ایجاد اطمینان، سود تضمینی 20 درصدی را برای آنها لحاظ کردیم. صندوق تثبیت بیش از 500 هزار نفر که سبد سهامی کمتر از صد میلیون دارایی دارد را بیمه کرد. همچنین با ایجاد صندوق تضمین اصل سرمایه، افرد ضمن اینکه از سود بررخوردار می‌شود، اصل سرمایه آنها دچار زیان نخواهند شد.

به گفته عشقی، ایجاد صندوق‌های تضمین اصل سرمایه در بازار، یک اقدام ساختاری و مستمر جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خرد و عامه مردم بود که انجام شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به فروش متری مسکن در بورس کالا اظهار کرده که راه‌اندازی این ابزار به واسطه نهادهای مالی فعال در بازار مسکن است؛ البته تاحدودی این ابزارها راه‌اندازی شده است. همچنین صندوق املاک و مستغلات ابزاری بوده که افراد حتی با داشتن صد هزار تومان نیز می‌تواند درر بازار مسکن، سرمایه‌گذاری کند.

براساس اظهارات عشقی، در بازه‌های ٥ ساله، ١٠ ساله و ٢٠ ساله، بورس یکی از بازارهای بی‌رقیب برای سرمایه گذاری بوده است؛ چرا که هم تورم و هم افزایش تولید شرکت‌ها در آن هست.

براساس اعلام پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اینکه آیا اتفاقات سال ۹۸ و ۹۹ در بورس برنامه‌ریزی شده بود، گفته این اتفاقات از طرف مراجع مختلفی بررسی شد و شواهدی از ورود و خروج پول‌های کلان به بازار سرمایه را شاهد نبودیم.