در دقایق ابتدایی پذیره نویسی سومین صندوق اهرمی بازار سهام رقم خورد

شتاب خرید در «شتاب»

17:28 - 1402/03/08
بورس تهران روز دوشنبه شاهد استقبال سنگین مردم از سومین صندوق اهرمی بازار سهام بود. در این روز صندوق شتاب آگاه با نماد معاملاتی «شتاب» در همان دقایق ابتدایی تمامی واحدهای سرمایه گذاری خود را فروخت و رکورد مهمی را در جذب سرمایه سرمایه گذاران حقیقی به ثبت رساند. 

سومین اهرمی بازار متولد شد

امروز، سومین صندوق اهرمی قابل معامله بازار سهام با موفقیت پذیره نویسی شد و مشارکت بالای فعالان حقیقی بازار در دقایق اولیه گشایش این صندوق شگفتی آفرید. در این روز شتاب آگاه، نظر و سرمایه  بیش از 6 هزار مشتری را به خود جلب کرد و با ثبت میانگین خرید ۶۵ میلیون تومان توانست به سرعت سقف صندوق را پر کند. بنا بر آمار ارائه شده مجموع خرید 80 درصد حقیقی های بزرگ در این روز معادل ۳۹۴ میلیارد تومان بوده که با توجه به سقف 500میلیارد تومانی صندوق رقم قابل توجهی است. بررسی ها نشان می دهد که با انجام موفق این پذیره نویسی در دقایق ابتدایی مهلت سه روزه  که رکورد بی سابقه ای در پذیره‌نویسی صندوق ها در بورس ایران است، موفقیتی چشم گیر برای شرکت سبدگردان آگاه در جذب اعتماد عمومی ثبت شد. اما جدا از این آمار و ارقام دلیل این استقبال از «شتاب» چه بود؟ چرا مردم تا این حد به سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی علاقه دارند؟

دوئل میان ریسک و بازده 

 بازار سرمایه در میان تمامی بازارهای دارایی در ایران به نوسان ها و البته بازدهی بالایی که همواره در بلند مدت داشته معروف است. بررسی ها نشان می دهد که این بازار طی دو دهه اخیر همواره توانسته در شاخص های خود بازدهی بسیار بیشتر از دلار و طلا را به ثبت برساند. البته این بازدهی در شرایطی ثبت شده که رشد سریع قیمت بسیاری از نمادهای مورد معامله به دلیل درآمیختن با بازده اندک بسیاری از شرکت‌ها عملا تعدیل شده و از چشم سرمایه گذاران عادی دور مانده است. با این حال در این میان کم نبوده اند سرمایه گذارانی که با داشتن رویکرد معاملاتی درست و دقت عمل در انتخاب های خود توانسته اند بازدهی بیشتر از بازده سبد کلی بازار یا همان شاخص کل به دست آورند. 
طبیعتا چنین سرمایه گذارانی همواره دست بالا را در عملکرد تحلیلی و البته معاملاتی خود نسبت به بازار دارند و نمی توان آنها را با سرمایه گذاران خرد یا به عبارت دیگر حقیقی‌‌های پر تعداد بازار مقایسه کرد. با این حال چنین گزاره ای نیز به این معنی نیست که امکان کسب بازده مناسب در سال های گذشته برای مردم عادی میسر نبوده است. بررسی ها نشان می‌دهد که دست کم سرمایه گذاری در این بازار توانسته سرمایه بسیاری از مردم را از افتادن در دام تورم دور نگاه دارد. در این میان اما یک نکته مهم وجود دارد هر آنچه که تا به اینجا در خصوص کسب بازده بالا گفته شد در بطن خود نکته مهمی دیگری نیز دارد؛ ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه به سبب ماهیت شرکت‌ها و بالا بودن ریسک‌های سیستماتیک همواره زیاد بوده است. طبیعتا در چنین شرایطی تصمیم گیری نیز می تواند خیلی سخت باشد؛ چرا که دوئل میان ریسک و بازده در معادله سود و زیان، تنها فقط یک برنده دارد. در پایان هر سرمایه گذاری شما یا سود می کنید یا زیان. 

ریسک کمتر، بازده بیشتر

در یک سال گذشته اما اتفاقی در بازار سهام افتاده که توانسته مشقات ریسک پذیر بودن را برای مردم عادی نیز تا حدودی تسهیل کند. در این مدت اگرچه سرمایه گذاری در بورس همچنان ریسک های قدیمی خود را داشته اما افزایش سهم سرمایه گذاران نهادی که در عمل ساز و کارهای متمایزی برای کنترل ریسک در اختیار دارند زمینه ای را فراهم آورده که در آن به جای سرمایه گذاری مستقیم می توان به شکلی غیر مستقیم از طریق خرید واحد های صندوق ها، بازدهی بالاتر از بازده شاخص کسب کرد و به عبارت بهتر از هفت خان ریسک و بازده و تحلیل های پیچیده گذشت. طی یک سال اخیر نه تنها روند رو به رشد صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در سال های قبل تداوم یافته بلکه تنوع ماهوی این صندوق ها نیز بیشتر شده است.
در حالی که تا قبل از سال 1401 تنها سه نوع صندوق قابل معامله (ETF) سهامی، مختلط و درآمد ثابت در بازار سهام وجود داشت و سرمایه گذاران در بورس کالا نیز امکان خرید صندوق های بر پایه طلا را داشتند، حالا هم صندوق‌های بخشی (محدود به یک صنعت) در لیست ابزارهای سرمایه گذاری قرار گرفته اند و هم سرمایه گذاری در صندوق های تضمین اصل سرمایه برای سرمایه گذاران مقدور شده است.
با این وجود در میان تمامی این صندوق ها یک نوع صندوق وجود دارد که می تواند به شرط استفاده درست از سوی خود مردم به عنوان فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاری شمرده شود. برای آنکه بدانیم مزیت این صندوقه ها چیست شاید بهتر باشد به دو سوال پاسخ دهیم.
آیا فکر می‌کنید گرفتن اعتبار از کارگزاری ریسک زیادی برای شما دارد؛ یا خود اعتبار گرفتن سخت است؟ می‌توانید این کار را به صنذوق های اهرمی بسپارید. به واقع در حالی که صندوق های سرمایه گذاری به شما امکان کسب بازده کم ریسک تری می دهند، صندوق های اهرمی می‌توانند ضمن اعمال مدیریت با ریسک بهینه بازدهی فراتر از بازده شاخص را برای شما به ارمغان بیاورند. در این میان بررسی معاملات دو صندوق اهرمی که تاکنون در بازار معامله شده اند نشان می دهد که به احتمال زیاد هم اکنون با توجه به چشم انداز مثبتی که نسبت به بازار سهام وجود دارد، می توان این امید را داشت که با توجه به حسن شهرت شرکت سبدگردان آگاه صندوق اهرمی شتاب آگاه که در بورس تهران با نماد «شتاب» مورد پذیره نویسی قرار گرفته از آینده و اقبال خوبی برای کسب بازدهی برخوردار باشد.