گروه مالی فیروزه بورسی می‌شود

21:33 - 1402/05/16
گروه مالی فیروزه تا سال آینده وارد بورس تهران می‌شود.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه از فرآیند ورود به بازار سرمایه تا سال آینده خبر داد و گفت: موافقت اصولی صندوق اهرمی فیروزه نیز دریافت شده است و زمان پذیره‌نویسی آن نیز به‌زودی اعلام می‌شود.
نشست خبری گروه مالی فیروزه با عنوان “فیروزه و اصحاب رسانه” به مناسبت روز خبرنگار که با حضور رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه و دیگر مدیران مجموعه برگزار شد، به تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای این مجموعه در حوزه سرمایه‌‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و همچنین چشم‌انداز آتی گروه مالی فیروزه پرداخته شد. در این نشست مطرح شد که در راستای تنوع‌بخشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و جذب منابع در راستای توسعه ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، برنامه تأسیس متداول صندوق‌های جدید مخصوصاً صندوق‌های سهامی که بازدهی مطلوب داشته باشند در دستور کار قرار دارد.
رامین ربیعی‌ مدیرعامل گروه مالی فیروزه در این نشست بیان کرد: در سال‌های 84 تا 90 تمرکز بر سرمایه‌گذاری خارجی بود که در آن سال‌ها بالای 150 میلیون دلار سرمایه توانستیم جذب کنیم،  اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل روبرو شد و ازاین‌رو تلاش کردیم تا با متنوع‌سازی خدمات‌مان  در داخل کشور، بر روی سرمایه‌گذاران داخلی تمرکز کنیم که این مهم با راه‌اندازی "صندوق فیروزه موفقیت" آغاز شد.
وی در همین راستا از عملکرد صندوق فیروزه موفقیت در جذب سرمایه دلاری در شرایط در تحریم‌ها در بازار داخلی سخن گفت و ادامه داد: تمرکز فعالیت‌های ما بر روی خدمات مالی به همه مردم ایران است و آن هم تلاش بر دسترس بودن برای آحاد مردم است.
ربیعی با بیان اینکه به‌زودی صندوق جدیدی به نام صندوق اهرمی فیروزه راه‌اندازی خواهیم کرد، گفت: این صندوق طی چند هفته آینده عمومی می‌شود تا به عنوان یکی از اولین صندوق‌های اهرمی در کشور،‌ تجربه سرمایه گذاری اهرمی در اختیار مردم قرار گیرد.
وی همچنین از درخواست پذیرش گروه مالی فیروزه در بازار سرمایه طی یک سال آینده خبر داد و افزود: درخواست پذیرش گروه مالی فیروزه طی یک سال آینده به سازمان بورس و یکی از بازارهای بورس و فرابورس ارائه خواهد شد. در ادامه درمورد لزوم دعوت سهام‌داران به سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم توضیح داد: نسل بعدی مدیریت دارایی به سمت تخصیص دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت خواهد کرد.
فاطمه سرکاری مدیرعامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه هم در ادامه این نشست دررابطه‌با شرکت سبدگردان توسعه فیروزه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سال ۸۹ اولین صندوق داخلی فیروزه با نام «فیروزه موفقیت» و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شد که حالا یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های سهامی فعال در بازار سرمایه است.
وی با بیان اینکه تمرکز اصلی ترکیب دارایی‌های این صندوق، سرمایه‌گذاری در سهام برتر بازار سرمایه است افزود: این صندوق توانسته است متوسط بازدهی سالانه 60 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. در واقع این صندوق جزو معدود صندوق‌های موجود در بازار سرمایه است که با وجود کاهش ارزش پول ملی در چند سال گذشته همواره بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران خلق کرده و می‌توان اظهار داشت بازدهی دلاری بالای 320 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.
 سرکاری با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر منابع تحت مدیریت شرکت سبدگردان توسعه فیروزه حدود 7 هزار و 700 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که توانسته رشد ۲۱ برابری را به دست بیاورد گفت: در راستای تنوع‌بخشی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأسیس صندوق‌های جدید با جدیت در دستور کار قرار دارد.
در ادامه امیر تقی‌خان تجریشی عضو هیئت‌مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه با بیان اینکه، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی و وجه تمایز گروه مالی فیروزه با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه از کسب‌وکار، بازوی سرمایه‌گذاری آن است، گفت: سنگ بنای این بخش در سال 1390 با خرید و مدیریت «شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» برای 250 هزار سهام‌دار مستقیم و میلیون‌ها سهام‌دار سهام عدالت ارزش‌آفرینی کرد. 
تجریشی افزود: گروه مالی فیروزه با خریداری شرکت‌های بورسی دیگر و افزایش سرمایه‌های چندمرحله‌ای و سودهای تقسیمی مطلوب توانسته است سرمایه‌گذاران زیادی را به شرکت‌های خود اضافه کند. وی ادامه داد: تمرکز شرکت بر روی سهام و سرمایه‌گذاری‌های بورسی است؛ اما در حوزه سرمایه‌گذاری اختصاصی و جسورانه هم شرکت بخش‌های مربوط به خود را دارد. 
جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا نیز اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان فیروزه آسیا با نماد «فیروزا» در تمامی کارگزای‌های کشور قابل معامله است و جایگزین مناسب سپرده‌گذاری در بانک به‌حساب می‌آید. افزایش سقف جدید صندوق به ۱.۲ میلیارد واحد به‌تازگی صادر شده و حدود ۸۰ درصد از آن تکمیل شده است. بازدهی این صندوق از طریق سرمایه‌گذاری حداقل ۸۰ درصدی در دارایی‌های با درآمد ثابت، نرخ سود تعهدی ۲۷ و نیم‌درصدی و بدون شکست را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.