بی‌اعتمادی بازار به سیاست‌گذار

پیش بینی بورس هفته / خبردرمانی گره بازار را باز نکرد

11:58 - 1402/05/20
در هفته اخیر سهامداران و معامله گران بازار سهام به اخبار و مواضع سیاست گذاران توجه چندانی نداشتند و خبردرمانی گره بازار را باز نکرد.

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و شاخص در حالی که در انتهای هفته پیش در محدوده 1.9 میلیونی قرار داشت، در هفت اخیر به کانال 2 میلیونی صعود کرد.

در روز شنبه شاخص کل 39 هزار و 384 واحد بالا آمد و 252 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. روز یکشنبه شاخص 6 هزار و 993 واحد رشد کرد و 574 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 11 هزار و 109 واحد بالا آمد و 599 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 13 هزار و 208 واحد افت کرد و 730 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

روز چهارشنبه باز هم حجم معاملات افت کرد و 10 درصد پایین آمد. شاخص نیز تنها 886 واحد رریزششد کرد و 3 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 43 هزار و 312 واحد بالاتر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 2 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 7 هزار و 220 واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت یک درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع صعودی بود اما میانگین هفته در محدوده 4 هزار میلیاردی باقی ماند. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 995 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 769 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 5 درصدی داشته است. 

عملکرد 2 ساله دولت در بازار سهام؛ فرار 97 هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس

بنابراین شاخص همچنان حول محور 2 میلیون واحدی ماندگار بود و نوسان اندکی را ثبت کرد. خروج سرمایه از بازار تداوم دارد و خبر درمانی مقامات نیز اثر قابل توجهی بر بازار نداشته است. روز دوشنبه با رأی نمایندگان مجلس، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت کرد که بخشی از منابع داخلی خود را به شکل سپرده در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد و صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد از منابع ورودی سالانه خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کند. 

همچنین روز سه‌شنبه عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خبر از ابطال مصوبه دولت داد. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر) نوشت: «بالاخره با پیگیری‌های بسیار و مکرر، هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.» اما درباره اینکه هیأت تطبیق اختیار و قدرت ابطال مصوبه هیأت دولت را دارد تردید وجود دارد. در هر صورت، می‌توان گفت بازار به این اخبار توجه چندانی نکرد. با روند فعلی به نظر می‌رسد بازار همچنان در رکود معاملاتی بماند.