افزایش حجم فروش فولادهای ساختمانی، علی‌رغم آغاز بارندگی در کشور

دلار محرک میلگردی‌ها شد

15:53 - 1402/10/23
صعود یکباره نرخ دلار در بازار آزاد به کانال قیمتی 51 هزار تومان محرک بازارهای مختلف کشور ظرف روزهای پایانی سومین هفته از دی ماه شد؛ رینگ مقاطع طویل فولادی نیز از این رونق دلاری بی‌نصیب نماند و بر حجم فروش میلگرد از این بازار افزوده شد.

در سومین هفته از دی ماه منتهی به روز جمعه 22 این ماه بالغ بر295 هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 109 هزار و 918 تن از سوی مشتریان به ثبت رسید که در نهایت به فروش 65 هزار و 905 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف سومین هفته از زمستان امسال بالغ بر 22 درصد حجم عرضه محصولات طویل فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این رقم اصلا قابل توجه نبوده، اما نسبت به حجم فروش‌های هفتگی قبل رشد داشته است. بازگشت نرخ ارز به کانال قیمتی 51 هزار تومان در روز چهارشنبه بیستم دی ماه با تقویت انتظارات تورمی افزایشی، عامل رشد حجم معاملات هفتگی بود.

رونق نسبی در رینگ مقاطع

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 271 هزار و 93 تن انواع میلگرد فولادی ظرف سومین هفته از دی ماه در این بازار حکایت دارد. میلگرد بیشترین سهم از حجم تولید و مصرف مقاطع طویل فولادی را به خود اختصاص می‌دهد. ظرف روز چهارشنبه 20 دی ماه، میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار تومان تا 21 هزار و 457 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 89 هزار و 959 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 53 هزار و 361 تن میلگرد از این بازار انجامید. اگرچه در این روز تنها 19.6 درصد عرضه میلگرد در بازار معامله شد، اما این رقم نسبت به حجم تولید این محصول در کشور ناچیز شمرده می‌شود. ظرف 2 سال اخیر رینگ مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین بخش ساخت‌وساز دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این شرایط آغاز فصل زمستان و کاهش بیشترفعالیت‌های ساختمانی نیز مزید بر علت شده بود و از حجم فروش میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا کاسته بود. در چنین شرایطی ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز از ساعات ابتدایی بازگاشیی بازارها در روز چهارشنبه 20 دی ماه و صعود موفق دلار به کانال قیمتی 51 هزار تومان به تحریک تقاضای سرمایه‌ای در رینگ مقاطع طویل فولادی انجامید به نحوی که بر حجم فروش میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا افزوده شد.

میلگرد بازار آزاد ارزان‌تر محصول بورسی

هر کیلوگرم میلگرد فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با میانگین قیمت 21 هزار و 334 تومان معامله شد؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش این میلگرد به 23 هزار و 300 تومان می‌رسد. این در حالی است که ظرف همین روز هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده قیمتی 23 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب خرید از بازار آزاد به صرفه‌تر از رینگ بورس کالا بود، با این وجود ورود تقاضای سرمایه‌ای به این بازار باعث شد تا رینگ فیزیکی بورس کالا رونق نسبی را به خود ببیند.