داده GDP چین، بازارهای کالایی را متلاطم کرد

مس در کف نرخ 40 روزه جاخوش کرد

12:16 - 1402/10/29
احتمال تعویق کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال 2024 و انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی چین کمتر از انتظار، تضعیف بهای مس در بازار جهانی را رقم زد.

فلز سرخ در معاملات آتی کامکس آمریکا تا اواسط ساعات کاری روز چهارشنبه 17 دسامبر تا 3.72 دلار به ازای هر پوند عقب نشست؛ این رقم کمترین بهای فروش این محصول پس از روز پنجم دسامبر امسال بود. این عقب‌نشینی قیمتی عمدتا متاثر از سیاست‌های فدرال‌رزرو رقم خورد. البته ظرف روزها و هفته‌های اخیر، اوضاع به کام معامله‌گران مس نبوده است؛ در بازه هفتگی 1.78 درصد از بهای مس و 3.4 درصد از نرخ این فلز کاسته شد. از ابتدای بازگشایی بازار ظرف روز چهارشنبه 17 دسامبر تا اواسط این روز 0.8 درصد از ارزش مس در بازار جهانی کاسته شد، به‌نحوی که این فلز تا کف کانال قیمتی 3.7 دلاری عقب نشست.

فدرال‌رزرو شمشیر را از رو بست؟

اظهارات تندروانه کریستوفر والر، یکی از اعضای فدرال رزرو در حالی که زمینه رشد شاخص دلار آمریکا به سطح یک ماه اخیر را فراهم کرد به تضعیف سایر دارایی‌ها در بازارهای مالی و کالایی دنیا انجامید، به نحوی که ظرف نیم روز ابتدایی روز چهارشنبه 17 دسامبر از ارزش طلا، نفت و فرآورده‌ها و همچنین مس در بازارهای جهانی کاسته شد.

وی گفت با توجه به داده‌های اخیر اقتصاد ایالات متحده آمریکا، احتمال تعویق آغاز سیاست کاهش نرخ بهره محتمل است. انتشار این صحبت‌ها در حالی که باعث رشد ارزش شاخص دلار آمریکا شد، عقبگرد بهای طلا و مس در بازارهای جهانی را به همراه داشت.

GDP چین، بازارها را ناامید کرد

داده تولید ناخالص داخلی چین برای سه ماهه چهارم امسال کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد و این داده نیز سیگنال منفی موثری برای بازار مس به همراه داشت.

داده های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در اکتبر تا دسامبر 5.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است که از 4.9 درصد در سه ماهه سوم افزایش یافته اما پیش بینی 5.3 درصدی در نظرسنجی رویترز را از دست داده است. این موضوع سیگنال منفی برای بازارهای کالایی به همراه داشت.