دستور کار شورای رقابت | فرمول جدید قیمت‌ گذاری خودرو

14:12 - 1400/01/17
در دستور کار شورای رقابت، فرمول جدید قیمت گذاری خودرو چگونه خواهد بود. کدام خودروها به آزادسازی قیمتی نزدیک شدند.
دستور کار شورای رقابت | فرمول جدید قیمت‌ گذاری خودرو

به گزارش «دنیای بورس»، رضا شیوا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: برای خودروهای اقتصادی و پر تیراژ که شورای رقابت از سال 90 تاکنون دستورالعمل تعیین قیمت دارد فرمول قبلی همچنان برقرار است اما برای خودروهای غیر اقتصادی که گران قیمت تر هم هستند فرمول جدیدی را تعیین کردیم که از فردا روند اجرایی آن آغاز می شود.

وی اضافه کرد: برای خودروهای 18 گانه شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان، پایه قیمت همان قیمت مصوب شورای رقابت است اما برای افزایش قیمت آن که از بهمن اعمال خواهد شد باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش 50 درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان افزایش قیمت را شامل این خودروها نماییم.

رئیس شورای رقابت افزود: دراین فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی در افزایش قیمت هستند یعنی به طور نمونه متوسط قیمت سه ماهه آبان، آذر و دی خودرو در بازار آزاد را محاسبه و قیمت شورای رقابت را از آن کسر و عدد به دست آمده را بر سه تقسیم می کنیم در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در تولید اتفاق افتاده باشد این عدد به دست آمده را به قیمت شورای رقابت اضافه نموده و قیمت جدید خودرو برای ماه بهمن مشخص می شود اما اگر به هر نسبتی افزایش 50 درصدی تولید محقق نشود به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال می شود.

آقای شیوا گفت: با این روش به دنبال آن هستیم تا تفاوت قیمت و به اصطلاح برخی ها رانت را کم و دلال بازی و واسطه گری را در بازار خودرو حذف کنیم معتقدیم این فرمول جدید باعث می شود خودرو ساز نیز به سمت افزایش تولید متمایل شود البته علاوه بر دو خودرو ساز بزرگ، قرار شد سه خودرو ساز دیگر نیز به شرط رفع موانع تولید خود را افزایش دهند.

وی افزود: هر قدر تولید افزایش یابد هزینه تمام شده تولید نیز کاهش می یابد بنابراین افزایش قیمت به شرط افزایش تولید هم صرفه اقتصادی برای خودرو ساز دارد و هم در نهایت منطقی شدن قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.

شیوا خبر داد: تغییر در فرمول قیمت‌گذاری خودرو

پ فرمول قیمت گذاری برای 18 مدل خودرو تغییر کرد، این خودروها بر اساس متوسط قیمت بازار قیمت گذاری می شوند.

???? رئیس شورای رقابت، رضا شیوا با اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت بررسی مجددی در مورد فرمول قیمت گذاری خودرو انجام داد گفت:

در تصمیمات اخذ شده قرار نیست آزاد سازی صورت بگیرد فقط خودروها تقسیم بندی شده است. بر این اساس بخشی از خودروها پرتیراژ و به گونه ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی قیمت‌گذاری می شوند.

در مورد بخشی از خودروها فرمول جدید پیش بینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.

 نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این می تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک ، ۲۰۷ پانورما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، هایما توربو s5 دستی، هایما توربو s7 اتوماتیک، k131، ساینا s، کوئیک ، شاهین، آریا برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می شود.