نقشه نیمروز 16 دی 99

تحلیل بورس امروز | تاثیرات یک تصمیم

14:31 - 1400/01/17
حالا دوباره بازار سهام در یک سیکل تکراری بسیاری از بورس بازان را کلافه کرده است. البته حاشیه‌های مربوط به شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد روی روند دادوستدهای امروز تاثیرگذار بود.
تحلیل بورس امروز | تاثیرات یک تصمیم

دنیای بورس | طبق آن چه در پیش بینی بازار امروز نیز به آن اشاره کردیم، روند تکراری بورس در هفته های اخیر، احتمال افت شاخص‌کل در روز جاری را تقویت کرده بود، اتفاقی که با افت 24 هزار واحدی نماگر بازار محقق شد. اگرچه بی رمقی بورس در هفته‌های اخیر، به دلایل مختلف و متعددی ربط دارد اما نباید از حاشیه‌های تصمیم فولادیِ وزیر صمت هم غافل شویم.

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، بر اساس ۷۰ درصد قیمت  CIS خواهد بود و این قیمت پایه طی روزهای آتی به بورس کالا ابلاغ خواهد شد. بورس کالا هم البته به این ابلاغیه پاسخ داده است. سازمان بورس و اوراق بهادار به این موضوع‌ها واکنش نشان داده است.

این در حالی است که چندی پیش معاون اقتصادی رئیس جمهور شیوه‌نامه‌ای را برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ کرد که این شیوه‌نامه به‌صورت گسترده مورد اعتراض فعالان صنعت فولاد و بازار سرمایه قرار گرفته بود.

با اعلام این خبر اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی به صف فروش رسیدند و بدین ترتیب «فملی» و «فولاد» نیز بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص‌کل برجای گذاشتند.

با این حال قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران طی نامه‌ای خطاب به معاون معدنی صمت، تغییر قیمت پایه محصولات فولادی را نپذیرفت و درخواست وزارت صمت را به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داد. اکنون باید منتظر واکنش رسمی فولادسازان به این دستورالعمل باشیم.

به غیر از گروه فلزات اساسی، بانکی‌ها و خودرویی‌ها نیز روز نزولی را پشت سرگذاشتند. در پایان معاملات امروز نزدیک به 550 میلیارد تومان نقدینگی از سمت سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. در حالی سهامداران حقیقی نقدینگی خود را از نمادهای بزرگ خارج کردند که وضعیت معاملات نمادهای کوچک‌تر حکایت از استقبال حقیقی‌ها از این نمادها دارد.

در نتیجه این استقبال و در روزی که نماگر بازار 1.77 درصد کاهش داشت، شاخص هم وزن رشد 0.63 درصدی را به ثبت رساند تا نشان دهد فارغ از هیاهوی نمادهای بزرگ، سهامداران حقیقی به دنبال شکار سهام کوچک و بنیادی هستند. نتیجه این موضوع در سبزپوشی گروه های غذایی، زراعت، انبوه‌سازی و ... قابل مشاهده بود.

رده بندی نمادهایی که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشت، «خودرو» و «خساپا» بیشترین حجم معامله را به ثبت رساندند و «برکت» بار دیگر بیشترین ارزش معاملات را داشت. همچنان صندوق‌های ETF دولتی روند نزولی خود را ادامه می دهند و امروز نیز با افت سنگین 6 درصدی، «پالایش» به 7200 تومان رسید.

همچنان نزدیک به 100 درصدی معاملات این صندوق توسط سهامداران حقیقی صورت می گیرد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسید.