کمیسیون اروپا روز جمعه تعرفه واردات نورد گرم را ابلاغ می‌کند

« فولاد » در انتظار تصمیم نهایی اروپا

19:13 - 1400/01/17
موسسه «متال بولتن» در گزارشی از برنامه کمیسیون اروپا برای اعلام رسمی وضع تعرفه ثابت بر واردات نورد گرم فولادی از چهار کشور روسیه، ایران، اوکراین و برزیل از سوی اتحادیه اروپا از روز ششم اکتبر یعنی جمعه پیش‌رو خبر داد. در طرح مد نظر کمیسیون اروپا تعرفه ثابت در نظر گرفته شده برای نورد گرم تولیدی فولاد مبارکه در سطح 58 یورو (67 دلار) دلار در نظر گرفته شده است.
« فولاد » در انتظار تصمیم نهایی اروپا

طبق گزارش متال بولتن به نقل از برخی منابع آگاه، اعضای اتحادیه بر وضع تعرفه ثابت واردات فولاد از  این چهار کشور اصرار دارند و انتظار می‌رود که در پایان هفته موضوع این تعرفه در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا به صورت رسمی منتشر شود.

در اواخر سپتامبر کمیسیون اروپا موضوع وضع تعرفه ثابت 17/6 تا 96/5 یورو (20/68 تا 113/4 دلار) برای هر تن فولاد وارداتی از چهار کشور نام برده را در دستور کار خود قرار داد. پیش‌تر کمیسیون اروپا در طرحی موسوم به تعیین کمینه قیمت وارداتی، فروش نورد از سوی چهار کشور ذکر شده با قیمت‌هایی کمتر از کمینه قیمت وارداتی تعیین شده را مشمول تعرفه‌های ضد دامپینگ در محدوده 5/3 تا 33 درصد دانسته بود.

کمینه قیمت در نظر گرفته شده نیز در ابتدا در سطح 556/59 دلار اعلام شد اما پس از مشخص شدن اشتباه این نهاد در محاسبه ارقام ضد دامپینگ وضع شده روی محصول‌های فولاد مبارکه، تعرفه ضد دامپینگ وضع شده روی نورد گرم تولیدی از سوی این شرکت از 23 درصد به 17/9 درصد تقلیل پیدا کرد. پس از تغییر تعرفه ضد دامپینگ روی نورد گرم فولاد مبارکه، کمینه قیمت وارداتی در نظر گرفته شده برای هر چهار کشور بار دیگر محاسبه و به رقم 552/14 دلار کاهش یافت.

در نهایت نیز کمیته ابزارهای حمایت تجاری اتحادیه اروپا موضوع وضع حداقل قیمت وارداتی به عنوان ابزار دفاعی اتحادیه از بازار فولاد این منطقه را رد کرده بود.

در هفته گذشته نیز متال بولتن در گزارشی اعلام کرد: براساس پیش نویس ارسال شده از سوی کمیسیون اروپا برای چهار کشور مذکور که به رویت این موسسه رسیده، تعرفه ثابت در نظر گرفته شده برای نورد گرم تولیدی فولاد مبارکه در سطح 58یورو (67 دلار) در نظر گرفته شده است.

ذکر این نکته ضروری که قیمت نورد گرم صادراتی منطقه CIS در پایان هفته گذشته به 580 دلار در قرارداد فوب دریای سیاه رسید. قیمت این محصول در ماه جولای یعنی پیش از رالی ماه‌های اخیر قیمت فولاد در سطح 450 دلار قرار داشت.

در نظر گرفتن تعرفه ثابت وارداتی به اروپا مسلما در صورت افت قیمت نورد گرم در بازار جهانی می‌تواند بر صادرات فولاد از کشورهای مذکور تاثیر منفی شدیدتری بگذارد؛ چرا که در صورت سقوط قیمت به سطوح ماه جولای یعنی محدوده 450 دلار، سهم این تعرفه به بیش از 25 درصد خواهد رسید.

در همین رابطه بخوانید:

پرونده دامپینگ ایران بسته می‌شود؟

مخالفت اروپا با تنبیه فولاد

استراتژی جدید صادراتی فولاد

راه‌حل فولاد برای دوری از ریسک اروپایی

واکنش اروپایی به ریسک صادرات فولاد

ریسک اروپایی برای صادرات فولاد