جزئیات تعرفه ضددامپینگ اروپا بر محصولات « فولاد »

19:16 - 1400/01/17
اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در ژورنال رسمی خود از وضع تعرفه ضددامپینگ  بر روی رده‌ای از محصولات نورد گرم آهنی، فولاد غیر آلیاژی و آلیاژی با منشا برزیل، ایران، روسیه و اوکراین خبر داد و اجرای این تعرفه را از ششم اکتبر لازم الاجرا دانست.
جزئیات تعرفه ضددامپینگ اروپا بر محصولات « فولاد »

همانگونه در گزارش پیشین "دنیای بورس" بدان اشاره شده بود، سرانجام اتحادیه اروپا پس از کش وقوس های فراوان به صورت رسمی وضع تعرفه بر واردات نورد گرم فولادی به اتحادیه اروپا از چهار کشور برزیل، ایران، روسیه و اوکراین را اعلام کرد. 

بر اساس اعلامیه اتحادیه اروپا محصولات مورد نظر به شکل کویل یا قطعات برش خورده با فهرست کدهای زیر مشمول وضع تعرفه ضددامپینگ میشوند:

جزئیات تعرفه ضددامپینگ اروپا بر محصولات « فولاد »19

در مورد ایران تنها فروشنده نورد گرم که شامل تعرفه‌های اخیر می‌شود شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که بخش اعظمی از فروش خود را به صورت مستقیم به خریدران مستقل انجام می‌دهد و میزان مختصری از فروش خود را نیز از طریق یک معامله گر واسط در آلمان صورت می‌دهد.

دوره تحقیقات ضد دامپینگ صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا تاریخ ابتدای جولای 2015 تا پایان ژوئن 2016 را در بر می‌گیرد. براساس اطلاعات مرکز آمار اروپا میزان واردات محصولات فولادی مورد نظر در دوره تحقیقات از ایران به بیش از 1/12 میلیون تن رسیده که این رقم نشان دهنده سهم 3/32 درصدی ایران در بازار مصرف اروپا است. همچنین میزان واردات این محصولات از ایران در دوره انجام تحقیقات نسبت به سال 2013 رشدی 900 درصدی را تجربه کرده و سهم بازار این کشور نیز افزایشی 857 درصدی را پشت سرگذاشته است. همچنین میانگین قیمت محصول وارداتی از ایران که به صورت دامپینگ وارد بازار اروپا شده‌اند در دوره مذکور در سطح 316 یورو در هر تن گزارش شده است.

بر اساس تصمیم کمیسیون اروپا تعرفه وارداتی ثابتی برابر 57/5 یورو بر محصولات نورد گرم وارداتی فولاد مبارکه وضع شده و تعرفه در نظر گرفته شده برای واردات از دیگر شرکت‌های ایرانی نیز در همین سطح در نظر گرفته شده است. همچنین حداقل تعرفه برای واردات از شرکت PAO Severstal روسیه در سطح 17/6 یورو و بیشترین رقم نیز برای واردات از شرکت روسی Magnitogorsk  به میزان 96/5 یورو تعیین شده است.