گام به پیش « فخوز »

19:57 - 1400/01/17
گزارش عملکرد مهرماه «فخوز» تاثیر رشد قیمت فولاد را در نرخ فروش محصول‌های این شرکت انعکاس می‌دهد. در حالی که گزارش‌های 6 ماهه و فعالیت عملکردهای ماهانه تابستان فولاد خوزستان این دغدغه‌مندی را به وجود آورد که چرا رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی خود را در آمارهای فروش این شرکت نشان نداد، گزارش فروش «فخوز» در ماه آغازین پاییز پاسخ مناسبی به این نگرانی‌ها بود.
گام به پیش « فخوز »

رشد تابستانی فولاد، فروش پاییزی

همان‌طور که در تحلیل‌های «دنیای بورس» بررسی شد، به نظر می‌رسید تعدیل مثبت «فخوز» در گزارش عملکرد شش ماهه محتاطانه و با حاشیه امن قابل توجهی اعمال شده بود (نگاه کنید به: «مفروض‌های تعدیل مثبت «فخوز» محتاطانه است»).

نرخ‌های فروش محصول‌های فولاد خوزستان در نیم‌سال نخست در مقایسه با قیمت‌های جهانی فولاد همسو و نامتناسب به نظر می‌رسید و این مساله از پیش‌فروش محصول‌ها (عقد قراردادهای فروش تابستان در بهار) ناشی می‌شد. با شروع فصل پاییز می‌توان تاثیر روند رشد قیمت فولاد در ماه‌های اخیر را در گزارش ماه پاییز «فخوز» مشاهده کرد.

مقایسه نرخ‌های فروش مهر ماه و نیم‌سال گذشته

قیمت اسلب فولاد خوزستان در شهریورماه در بازارهای داخلی 1802 تومان به ازای هر کیلو و متوسط قیمت در طول شش ماه نخست 1627 تومان بود. این مبلغ در مهرماه به 1968 تومان به ازای هر کیلو افزایش یافت (21 درصد رشد نسبت به نرخ متوسط نیم‌سال اول).

بلوم و بیلت «فخوز» که هر کیلو از آن در بازار داخل در شهریورماه 1941 تومان فروخته شد، در مهرماه به 2014 تومان رسید و نمایانگر رشد بیش از 36 درصدی نسبت به میانگین نیمه نخست سال دارد.

«فخوز» در ماه مهر از صادرات اسلب چشم پوشی و تولید مازاد را برای عرضه در ماه‌های بعدی ذخیره کرد. با این‌حال هر کیلو بلوم و بیلت صادراتی فولاد خوزستان به قیمت 1805 تومان فروش رسید که نسبت به شهریور؛ 18 درصد و متوسط نرخ نیمه اول؛ 24 رشد داشت.

نرخ‌های جدید فروش این تصور را که فولاد خوزستان در تعدیل مثبت 6 ماهه خود محافظه‌کارانه اقدام کرد، بیش از پیش تقویت می‌کند و انتظارات افزون‌تری را از گزارش‌ عملکرد 9 ماهه «فخوز» به وجود می‌آورد.