سایه سقوط سهام بر سر بازارهای کالایی افتاد

افت قیمت فلزات به تبع تقویت دلار

00:51 - 1400/01/18
در پی سقوط بازارهای سهام در آمریکا  و دیگر مناطق به خصوص کشورهای آسیایی، جریان نقدینگی به سوی بازار ارز سرازیر شده و همین امر نیز حمایت مناسبی را از شاخص دلار به عمل آورده است. در پی این امر معاملات فلزات پایه زیر فشار شدیدی قرار گرفته و قیمت این محصولات نزدیک به یک درصد افت کرده است.
افت قیمت فلزات به تبع تقویت دلار

شب گذشته بورس‌های اوراق بهادار امریکا سقوط کردند و شاخص های اصلی این بازارها بیشترین افت خود از میانه سال 2011 میلادی را پشت سرگذاشتند. به تبع این امر شاخص ها در  بازارهای آسیا و اقیانوسیه نیز در صبح امروز بین 3 تا 6 درصد پایین آمدند. با سقوط ارزش سهام بخشی از سرمایه خارج شده از این بازارها به سوی دارایی های  امن تری مانند دلار سرازیر شده و به ویژه سرمایه گذاران امریکایی اقدام به اتخاذ موقعیت خرید بر روی دلار کرده اند. به تبع رشد ملموس دلار از شب گذشته، فلزات در معاملات صبح امروز زیر فشار شدیدی قرار گرفته اند.

در عین حال پس از رشد مناسب قیمت ها در روز گذشته در بازار فلزات، سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت در صبح امروز مشغول شناسایی سود شدند امری که بر افت قیمت فلزات دامن زد. همچنین کاهش تقاضا از سوی چینی ها در بازار فلزات با نزدیک تر شدن به تعطیلات سال نو این کشور نیز در تشدید این وضعیت نقش آفرین بوده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی یک درصدی در سطح 7053 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/85 درصد ارزان شده و به 2190 دلار رسیده است. روی با افتی 1/15 درصدی در سطح 3492 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/7 درصدی به 2619 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/4 درصد ارزان شد و آلومینیوم 0/76 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب به میزان 0/4 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و روی  نیز  0/3 درصد ارزان شد.