با وجود منفی شدن فضای بازار فلزات

آلومینیوم کماکان به پیش می‌تازد

04:15 - 1400/01/18
پس از رونق معاملات فلزات پایه در روزهای اخیر، قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار در صبح چهارشنبه زیر فشار قرار گرفته اما آلومینیوم کماکان مورداقبال سرمایه‌گذاران قرار دارد و این محصول بیش از یک درصد گران شده است. فاصله گرفتن شاخص دلار از کف سه هفته اخیر، آغاز فرآیند شناسایی سود و همچنین آرام شدن نرخ رشد قیمت مسکن در چین از دلایل تزلزل معاملات به حساب می‌آید.
آلومینیوم کماکان به پیش می‌تازد

پس از آنکه شاخص دلار روز گذشته به کف سه هفته اخیر خود رسید، این نماگر به لطف انتشار آمارهای امیدوارکننده‌ای از اقتصاد آمریکا همچون تعداد مجوزهای ساختمانی و تولیدات صنعتی در ماه مارس به مدار صعود بازگشت. صبح امروز نیز شاخص مذکور روندی باثبات را در پیش گرفته است. در پی این امر تقاضا برای فلزات در صبح چهارشنبه کمی کاهش یافت. در عین حال پس از رشد قیمت فلزات در چند جلسه معاملاتی اخیر، روند شناسایی سود در بازار آغاز شده و همین امر نیز فشار نسبی را بر معاملات وارد کرده است.

در این میان صبح امروز اداره آمار ملی چین گزارش قیمت مسکن این کشور در ماه گذشته میلادی را منتشر کرد. بر طبق این گزارش میزان قیمت خانه‌های نوساز در 70 شهر بزرگ چین در ماه مارس رشد سالانه‌ای برابر با 4/9 درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که نرخ رشد در ماه فوریه 5/2 درصد بوده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد سیاست‌های سختیرانه دولت چین برای مقابله با حباب قیمت در بازار مسکن تا حدی تاثیرگذار بوده است. با آرام‌تر شدن نرخ رشد قیمت مسکن در چین، نگرانی‌هایی در زمینه چشم‌انداز تقاضا برای فلزات از سوی این بخش در ماه‌های پیش رو پدید آمده است.

با وجود افت قیمت بیشتر محصولات معاملاتی در بازار فلزات، آلومینیوم امروز نیز به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. احتمال بروز کمبود عرضه در بازار آلومینیوم به تبع تحریم شرکت روسال از سوی خزانه‌داری آمریکا از هفته گذشته قیمت آلومینیوم را در مسیر صعودی قرار داده است. همچنین با عبور قیمت آلومینیوم از مرز 2400 دلار، سطح خرید تکنیکال بر روی این محصول بالا رفته و همین امر نیز تبدیل به عامل حمایت کننده‌ای از قیمت در روز جاری شده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با رشدی 1/1 درصدی در سطح 2423 دلار قرار گرفته است. مس به میزان 0/1 درصد ارزان شده و به 6963 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/8 درصدی در سطح 2338 دلار قرار گرفته و روی با کاهش قیمتی 0/3 درصدی به 3153 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/3 درصد ارزان شد و آلومینیوم نیز افت قیمتی 0/1 درصدی را پشت سرگذاشت. سرب با کاهشی 0/8 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت روی به میزان 0/3 درصد بالا رفت.