در پی تهدیدهای جدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا رقم خورد

صعود مجدد قیمت نفت خام

06:24 - 1400/01/18
در پی سخنرانی روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه راهبرد این کشور در مواجهه با ایران و همچنین تداوم تنش‌ها در ونزوئلا، قیمت نفت در روز سه شنبه در مسیر صعودی قرار گرفت.
صعود مجدد قیمت نفت خام

روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو در سخنرانی خود بار دیگر اتهاماتی را بر علیه ایران از جمله حمایت این کشور از تروریسم مطرح کرد و با ارائه لیستی بلند بالا از درخواست‌‌ها، ابراز داشت که در صورت تمایل ایران برای مذاکره مجدد بر سر پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، باید ضمن پایان دادن به برنامه غنی‌سازی اورانیوم دیگر خواسته‌های آمریکا را هم مد نظر قرار دهد. پمپئو همچنین تهدید کرد که در صورت عدم پدیرش این شروط، شدیدترین تحریم‌ها بر ضد ایران اعمال خواهد شد.در مقابل این اظهارات، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که آمریکا 15 سال به عقب و به زمان جرج بوش بازگشته است. روحانی همچنین خطاب به آمریکا بیان کرد شما چه کاره‌اید که برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه کند. این اظهار نظرها بار دیگر فعالان بازار انرژی را در زمینه احتمال اخلال در روند عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی نگران کرد.

در عین حال پس از اعلا پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، آمریکا از عزم خود برای افزایش تحریم‌‌ها بر علیه این کشور سخن گفت و همین امر نیز چشم انداز عرضه نفت از سوی ونزوئلا را بیش از پیش تیره کرد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای با رشدی 0/2 درصدی در سطح 79/38 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه ژوئن با افزایشی به میزان 0/25 درصد در سطح 72/53 دلار معامله می‌شود.