حال و هوای دلار پیش از نشست فدرال رزرو

07:49 - 1400/01/18
پس از صعود شاخص دلار در شب گذشته به لطف گزارش بهتر از انتظار تورم این کشور، صبح امروز از تب وتاب معاملات بر روی دلار کاسته شده است. سرمایه گذاران بازار ارز در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا برای تعیین نرخ بهره این کشور، رویکردی محتاط را در پیش گرفته‌اند.
حال و هوای دلار پیش از نشست فدرال رزرو

سران آمریکا و کره شمالی روز گذشته سرانجام با یکدیگر دیدار کردند و در نهایت بیانیه مشترکی را به امضا رساندند که بر اساس آن کره شمالی ملزم به خلع سلاح هسته ای شد و آمریکا نیز از عزم خود برای ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی خبر داد. با این وجود سرمایه گذاران توافق مذکور را بسیار کلی ارزیابی کردند. فعالان اقتصادی معتقدند که تا زمانی که مذاکرات تداوم نیافته و اقدامات عملی از سوی طرفین مشاهده نشود، نمی توان تاثیر اصلی این رویداد را بر بازارها مشاهده کرد.

در ادامه، گزارش‌های بازار کار بریتانیا به بازارها مخابره شد و نتایج بهتر از انتظار این گزارش ها، دلار آمریکا را در برابر پوند تضعیف کرد. این روند اما پایدار نبود و با انتشار گزارش تورم آمریکا شاخص دلار بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. بر این اساس شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه می رشدی 2/8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده که این رقم فراتر از پیش بینی‌ها بوده است.

با شروع معاملات در روز چهارشنبه، بار دیگر شاخص دلار وارد محدوده مثبت شد اما میزان رشد این نماگر تا این لحظه بسیار محدود بوده است. در ادامه روز قرار است گزارش های اقتصادی بسیار مهمی همچون شاخص قیمت مصرف کننده بریتانیا و شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا منتشر شود. اما مهمترین رویداد امروز، برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا به حساب می آید. ساعت22:30 به وقت تهران پیش بینی های اقتصادی فدرال رزرو منتشر خواهد شد و همچنین این نهاد تصمیم خود را در زمینه افزایش نرخ بهره به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رساند. افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره در این نشست تقریبا قطعی به نظر می رسد اما سرمایه گذاران منتظرند تا از نظرات سران بانک مرکزی در زمینه تعداد دفعات افزایش نرخ در ادامه سال مطلع شوند.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز چهار‌شنبه با رشدی محدود به 93/88 واحد رسیده است.