بازیگران بورس

حقوقی‌ها سبد بانکی‌ها را خریدند

08:41 - 1400/01/18
موقعیت‌های خرید حقوقی‌ها در بازار امروز بورس تهران به بانکی‌ها رسید. در این میان اما حقیقی‌ها روند خرید خود را با اهرم خرید سهام فولاد مبارکه افزایش دادند.
حقوقی‌ها سبد بانکی‌ها را خریدند

دنیای بورس: بازار سهام در ادامه روند صعودی خود، در جریان معاملات امروز 2.4 درصد دیگر رشد را در کارنامه خود ثبت کرد. همراستا با رشد مزبور شاهد افزایش فعالیت سهامداران حقیقی بودیم؛ به طوریکه خریدهای پرحجم این گروه از بازیگران بازار سبب شد تغییر مالکیت بیش از 124 میلیارد تومانی نقدینگی را در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بازار شاهد باشیم.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

الف) فلزات اساسی: بررسی جزییات این خریدها نشان از آن دارد بیشترین حجم خرید در گروه فلزات اساسی بود؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به بیش از 70 میلیارد تومان رسید. در این میان حجم عمده‌ای از خریدها در نماد فولاد مبارکه شکل گرفت؛ به طوریکه 47 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران عمده «فولاد» به سبد سهامداران خرد آن جابه‌جا شد.

در این میان دو حقوقی «فولاد» عرضه‌های قابل توجهی در این نماد داشتند. فروش 22 میلیون سهم توسط شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا و عرضه 500 هزار سهم دیگر از سوی توسعه سرمايه رفاه از جمله این فروش‌ها بود.

ملی مس ایران نیز با خالص خریدی بیش از 14 میلیارد و 500 میلیون تومان از دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران حقیقی در گروه فلزی بود. فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهایی بود که حجم مناسبی از خرید را توسط سهامداران خرد تجربه کرد. به طوریکه 7.5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی – حقیقی این نماد منتقل شد.

ب) گروه چند رشته‌ای صنعتی: گروه چند رشته‌ای صنعتی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی‌ها در بازار امروز بود. در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در گروه مزبور به بیش از 17 میلیارد تومان رسید. سرمایه‌گذاری امید در صدر این خریدها جای داشت؛ به طوریکه 10 میلیارد و 400 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی «وامید» خارج و به سبد سهامداران خرد این نماد افزوده شد.

پ) کانه‌های فلزی و شیمیایی‌ها: کانه‌های فلزی و شیمیایی نیز دو گروه دیگر بودند که با حجم بالایی از خرید توسط سهامداران خرد روبه‌رو شدند. خالص خرید به ثبت رسیده در هر کدام از دو گروه مزبور به بیش از 14 میلیارد تومان رسید. در این راستا حقیقی‌ها نیم نگاهی به خرید سهام گل گهر داشتند؛ به طوریکه خالص خرید 11 میلیارد تومانی در سهام «کگل» و در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان 9 میلیون سهم «کگل» از سوی بانک قوامين به عنوان سهامدار 1.13 درصدی گل گهر عرضه شد.

در میان نمادهای پتروشیمی نیز بیشترین خرید به سهام پتروشیمی شازند و هلدینگ خلیج فارس تعلق داشت؛ به این ترتیب خالص خرید 6 میلیارد تومانی در سهام «شاراک» و 3.6 میلیارد تومانی در سهام «فارس» رخ داد؛ این تغییر مالکیت ها در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بود.

در نماد «شاراک» سهامدار عمده یعنی سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی عرضه سنگینی را به ثبت رساند؛ به طوریکه 17 میلیون سهم را این حقوقی واگذار کرد. با عرضه سهام مزبور درصد مالکیت خود در سهام پتروشیمی اراک را به 53.49 درصد کاهش داد، اما همچنان جایگاه سهامداری عمده خود را در «شاراک» حفظ کرد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته ازسوی بازیگران عمده بازار نشان از خریدهای پرحجم آن‌ها در گروه بانکی دارد. این خریدها که بیشتر به منظور حمایت از سهام مزبور و جلوگیری از افت قیمت این نمادها صورت گرفت ، با خالص خریدی بیش از 3 میلیارد تومان دنبال شد.

الف) بانک‌ها: بانک صادرات ، بانک خاورمیانه و پست بانک ایران در صدر این خریدها قرار داشتند. در حالی خالص خرید به ثبت رسیده در «وبصادر» به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسید که بخش عمده ای از این خریدها توسط گروه مالی سپهرصادرات شکل گرفت. این حقوقی حدود 48 میلیون سهم بانک صادرات را جمع آوری کرد.

نماد پست بانک نیز در حالی با خالص خرید 700 میلیون تومانی روبه‌رو شد که 5 میلیون سهم مزبور را سهامدار حقوقی شرکت یعنی صندوق بازارگردانی پست بانک ايران خریداری شد. خالص خرید به ثبت رسیده در نماد بانک خاورمیانه نیز بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود.

ب) رایانه‌ای: این در حالی است که بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد تازه وارد «سپ» بود. در این روز تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد تومانی در نماد مزبور و در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «سپ» شکل گرفت.