رئیس جمهور آمریکا، اوپک را تهدید امنیتی کرد؛ واکنش قیمت نفت رصد شد

لفاظی نفتی « عالیجناب ترامپ »

09:53 - 1400/01/18
در تازه‌ترین توییت ترامپ، به برخی اعضای اوپک اولتیماتوم داده شده تا «همین حالا» قیمت نفت را کاهش دهند. این لفاظی با واکنش تند مقامات کشورمان مواجه شده است. این در حالی است که هم‌زمان عربستان طبق آمارهای جدید برای جلوگیری از رشد قیمت نفت به مشتریان خود تخفیف داده است. هرچند فضای روانی بر نفت فشار وارد می‌کند، اما تحلیل‌های افزایشی مانع افت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه شده است.
لفاظی نفتی « عالیجناب ترامپ »

دنیای بورس: دونالد ترامپ که از چند ماه پیش اوپک را متهم به افزایش قیمت نفت کرده بود، در توییتی تازه اقدامه به تهدید امنیتی کرده است. رئیس جمهور آمریکا گفته است: کشورهای اوپک برای کاهش نفت تلاش زیادی نمی‌کنند. آنها باید همین الان قیمت‌ها را کاهش دهند. وی تهدید کرده است که آمریکا دفاع خود از برخی اعضای اوپک را کاهش خواهد داد، زیرا اقدام حمایتی آمریکا پول چندانی برای ایالات متحده به همراه نداشته است.

پیشتر دونالد ترامپ به طور کاملا واضح اعلام کرده بود که خروج ما از برجام برای حمایت از سعودی‌ها بود. به گفته وی، عربستان دشمنی بزرگ‌تر از ایران ندارد و باید این دفاع ما را با افزایش حداقل 2 میلیون بشکه در روز تولید نفت جبران کنند.

 

واکنش ایران به شوی ترامپ

به گزارش شانا، حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک در پاسخ به این اظهارات عجیب ترامپ گفته است: «توییت‌های ترامپ باعث شده تا قیمت نفت بیش از 10 دلار افزایش یابد. لطفا بس کن، در غیر این صورت قیمت‌ها بالاتر نیز می‌رود.»

کاظم‌پور اردبیلی خاطرنشان می‌کند: عالیجناب، آن حجم از نفت خام برای اجابت خواسته شما در بازارهای جهانی موجود نیست، شما آن دسته از اعضای اوپک را که ادعا دارید از آنها حمایت می‌کنید، تحت فشار گذاشته‌اید. شما با این رفتار اعتبار و حاکمیت آن‌ها را زیر سوال می‌برید، ما انتظار داریم مودبانه‌تر برخورد کنید.

 

تقلای عربستان

در این میان، سعودی‌ها بر اساس آخرین گزارش‌ها قیمت اکثر گریدهای نفتی خود را برای فروش ماه آگوست (مرداد) کاهش داده و تلاش می‌کند نگرانی آنها از کاهش عرضه را جبران کند. در حالی عربستان برای افزایش 2 میلیون بشکه تولیدات روزانه اعلام آمادگی کرده که طبق توافق در اوپک، نهایتا اعضای اوپک می‌توانند یک میلیون بشکه به تولید نفت بیافزایند. به عقیده کارشناسان این خوش‌رقصی سعودی‌ها برای آمریکاست تا بتواند حمایت ترامپ را حفظ کند.

 

سرگیجه بازار نفت

گرچه قیمت نفت امروز افت اندکی را تجربه کرد، اما هنوز در بالاترین سطوح خود از پایان 2014 معامله می‌شود. موسسه بین‌المللی گلدمن ساکس تاکید می‌کند توان افزایش تولید حامیان ترامپ آنقدر نیست که بتواند کاهش تولیدات ونزوئلا و احتمالا ایران را جبران کند. بنابراین، مسیر قیمت نفت همچنان افزایشی خواهد بود. بنابراین، گلدمن ساکس در یادداشتی به مخاطبان خود اعلام کرده بازار نفت در نیمه 2018 همچنان با کمبود عرضه مواجه خواهد بود.

در لحظه تنظیم این گزارش (20:40) قیمت نفت خام آمریکا (wti) با افت حدود 60 سنتی به قیمت 73.5 دلار بر بشکه معامله می‌شد. هر بشکه نفت برنت نیز با افزایش 10 سنتی، قیمت 78.3 دلاری را تجربه می‌کرد.