برآورد قیمت طلا در روز دوشنبه

12:45 - 1400/01/18
با آغاز معاملات هفتگی در بازار جهانی طلا، قیمت این محصول نوسان اندکی را تجربه می‌کند. احتمال تلاطم بازار ارز در روزهای پیش‌رو، فعالان بازار فلزات قیمتی را مجبور به اتخاذ رویکردی محتاط کرده است.
برآورد قیمت طلا در روز دوشنبه

دنیای بورس- محمد نجفی: تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه در بازار جهانی ارز، نوسان ارزش ارزهای مطرح جهان چندان قابل توجه نبوده به گونه‌ای که شاخص دلار با افتی مختصر در سطح 94/6 واحد قرار گرفته است. عصر امروز شاخص قیمت مصرف کننده آلمان در ماه جولای متتشر خواهد شد و سپس آمار خانه های آماده برای فروش (در مرحله قرارداد) به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. نتایج این دو گزارش بر بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت اما انتظار نمی‌رود میزان نوسان ارزش ارزها در روز جاری چندان قابل ذکر باشد چرا که در روزهای آتی رویدادهای بسیار مهمی پیش روی بازار قرار دارد.

فردا نشست دو روزه بانک مرکزی ژاپن برگزار خواهد شد. اقتصاددانان معتقدند به علت ناکامی بانک مرکزی در دستیابی به تورم هدفگذاری شده، احتمال دارد این نهاد تغییرات جدی را در برنامه خرید اوراق خود ایجاد کند. روز چهارشنبه شاهد برگزاری نشست فدرال رزرو  خواهیم بود. در حالی که احتمال تغییر نرخ بهره در این نشست بسیار ضعیف است، فعالان اقتصادی به دنبال سرنخ‌هایی در میان گفته‌های رئیس این نهاد در زمینه چشم‌انداز افزایش نرخ بهره به ویژه در ماه سپتامبر هستند. پنج شنبه نیز اعضای بلندپایه بانک مرکزی بریتانیا گرد هم خواهند آمد. گفته های برخی از اعضای این نهاد در زمینه لزوم افزایش نرخ بهره در ماه های اخیر، احتمال اعلام سیاست افزایش نرخ را از سوی این نهاد بالا برده است. بازار ارز می تواند به نتایج این سه رویداد واکنش‌های رادیکالی نشان دهد. به همین دلیل نوسان ملموس قیمت طلا در روزهای آتی محتمل است. بدین ترتیب سرمایه‌گذران بازار فلزات قیمتی رویکردی محتاط را در برهه کنونی در پیش گرفته اند.

 

پیش بینی دوشنبه (چهارچوب زمانی روزانه در بازار نقدی):

سیگنال‌های نزولی : قرارگیری قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 5 روزه (1223 دلار)، 13 روزه (1228 دلار) و 62 روزه (1261 دلار). شاخص قدرت نسبتی با قرار گیری در سطح 32/8 واحد کماکان با محدوده فروش هیجانی فاصله دارد.

هشدار بازگشت روند: قیمت نقدی در سطوح پایین تر از میانگین 5 روزه هنوز به صورت کامل تثبیت نشده است. نوسانگر MACD بالاتر از خط سیگنال قرار داد.

سیگنال تایید بازگشت روند: هنوز واگرایی در نمورداد RSI و MACD به چشم نمی خورد و بنابراین تاییدی بر بازگشت روند صادر نشده است.

حمایت های پیش‌رو: در صورت افت قیمت، ابتدا حمایت 1219 دلار و سپس حمایت های 1217 و 1209 دلار به چشم می خورد.

مقاومت های پیش رو: در صورت صعود قیمت، اولین مقاومت در سطح میانگین 5 روزه (1223دلار)  دیده می‌شود و مقاومت بعدی  منطبق با میانگین 13 روزه (1228 دلار) است. سناریوی خوش‌بینانه رشد قیمت تا مقاومت 1236 دلار است.

نتیجه‌گیری:  همانند چهارچوب هفتگی، هشدارهای در جهت بازگشت روند در چهارچوب روزانه صادر شده اما هنوز سیگنال تاییدی برای آن‌ها در دست نیست. تنها در صورت تثبیت در بالاتر از میانگین 5 روزه، می توان به رشد قیمت روزانه امیدوار بود. در مجموع چشم انداز قیمت چندان امیدوارکننده نیست.