نفت خام باز هم ارزان شد

چالش اوپک در کسب رضایت ایران برای کاهش تولید

10:04 - 1400/01/21
سران اوپک هنوز به توافق نهایی در زمینه کاهش تولید نرسیده اند و همین امر قیمت نفت خام را بار دیگر وارد محدوده منفی کرده است. منابع آگاه موضوع معافیت ایران از برنامه کاهش را چالش اصلی اوپک در حصول توفق می‌دانند.
چالش اوپک در کسب رضایت ایران برای کاهش تولید

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که ایران در برهه کنونی اصلیترین چالس اوپ در دستیابی به تصمیمی نهایی در زمینه کاهش تولید به حساب می آید. سران کشورهای عضو اوپک از ظهر امروز به وقت تهران مذاکرات خود را در وین اتریش از سرگرفته‌اند و قرار است در ادامه روز نیز کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه به این جمع اضافه شوند.

 علاوه بر چالش اوپک برای متقاعد کردن روسیه بری کاهش حجم قابل ملاحظای از سطوح تولید، ایران سرسختانه بر موضع خود در زمینه عدم کاستن از سطوح تولید مقاومت می کند. مقامات ایرانی معتقدند تا زمانی که این کشور با تحریم های آمریکا روبروست باید از برنامه کاهش تولید معاف شود.

در این میان در روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از کشورها عضو اوپک خواست که تولید خود را کاهش ندهند. برخی از فعالان بازار از احتمال تاثیرگذری عربستان سعودی از خواست ترامپ سخن می‌گویند و همین امر نیز ابهامات زیادی را در زمینه تصمیم احتمالی اوپک پدید آورده و همین  امر نیز معاملات نفت خام را زیر فشار قرار داده است.

در برهه کنونی هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه با افتی یک درصدی به 59/4 دلار رسیده و نفت وست تگزاس در قرارداد ژانویه 1/2 درصد ارزان شده در سطح 50/8 دلار معامله می‌شود.