بازیگران بورس (10 بهمن)

بازار سهام در دومین هفته بهمن‌ماه

10:43 - 1400/01/21
بورس تهران در حالی دومین هفته بهمن‌ماه را با ثبت زیان 1.6درصدی سپری کرد که در این مدت سهامداران خرد توانستند جریان تقدینگی را در اختیار داشته باشند. در معاملات دومین هفته بهمن‌ماه بیش از 65میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.
بازار سهام در دومین هفته بهمن‌ماه

دنیای بورس: بررسی جزییات تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در بزار سهام در دومین هفته بهمن‌ماه نشان از آن دارد که تنها حقوقی‌ها در معاملات روز شنبه توانستند خالص خرید مثبتی را درکارنامه خود ثبت کنند و در مابقی روزها، بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. بر این اساس آغاز هفته با انتقال بیش از 13میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده همراه شد.

اما روند مزبور در دیگر روزهای هفته به نفع سهامداران خرد بود؛ در حالی خالص خرید 58میلیارد تومانی حقیقی‌ها در روز یکشنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید که این موضوع در جریان دیگر روزها با حجم کمتری دنبال شد. به‌طوری‌که خالص خرید 12.5میلیارد تومانی در جریان معاملات روز دوشنبه و 3.4میلیارد تومانی در معاملات روز سه‌شنبه ثبت شد. در نهایت آخرین روز کاری هفته نیز با انتقال بیش از 5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد خاتمه یافت تا به این ترتیب هفته‌ای به کام حقیقی‌ها ثبت شود.

تغییر مالکیت‌های روز چهارشنبه

همانطور که عنوان شد در معاملات روز چهارشنبه بیش از 5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در روز سهامداران عمده همچنان خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای بانکی داشتند. معامله‌گران حقیقی نیز به جمع‌آوری سهام «های‌وب» ادامه دادند و امروز نیز خالص خریدی در حدود 20میلیارد تومان را در این نماد ثبت کردند. در این میان بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان اقدام به عرضه حدود 34میلیون سهم «های‌وب» کرد. این حقوقی در معاملات روز سه‌شنبه نیز 40 میلیون سهم مزبور را فروخته بود.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از ثبت خالص خرید 10میلیارد تومانی حقوقی‌ها در این گروه دارد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد بانک ملت بود. به‌طوری‌که بیش از 5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبملت» منتقل شد. در این راستا صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت به عنوان حقوقی فعال در بانک ملت، به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 2میلیون سهم دیگر را جمع‌آوری کرد.

بانک تجارت نیز با ثبت خالص خرید 4.6میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود. این نماد نیز با تداوم خرید توسط سهامدار عمده روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني تجارت ايرانیان بیش از 15میلیون و 500هزار سهم «وتجارت» را جمع‌آوری کرد.

بانک پاسارگاد نیز دیگر نماد بانکی بود که با خرید از سوی دو سهامدار عمده روبرو شد. دو شرکت دانش گستران آتي سازپويا و  نيك انديشان سروش فجر در مجموع حدود 3میلیون سهم «وپاسار» را خریداری کردند. این روند در نماد بانک خاورمیانه نیز با حمایت از سوی دو حقوقی یعنی شركت سرمايه‌گذاري سمند و شركت سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن دنبال شد. این دو سهامدار نیز بیش از 3میلیون و 300هزار سهم «وخاور» را خریداری کردند.

ب) شرکت‌های سیمانی: در میان دیگر صنایع مورد توجه در بازار روز چهارشنبه، گروه سیمانی قرار داشت. چرخش نقدینگی در میان صنایع مختلف بورسی، این‌بار به سمت جمع‌آوری سهام نمادهای سیمانی حرکت کرده است. به‌طوری‌که امروز با خریدهای پرحجم سهامداران خرد در این گروه، حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی آنها افزوده شد. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام سیمان فارس و خوزستان قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «سفارس» به حدود 5میلیارد تومان رسید. در این راستا سهامدار عمده شرکت یعنی شركت سرمايه‌گذاري سيمان تامين اقدام به فروش 5میلیون سهم «سفارس» کرد.

در ادامه این روند نیز جمع‌آوری سهام سیمان خوزستان قرار داشت. به این ترتیب یک میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «سخوز» جابجا شد. در این نماد 3میلیون سهم از سوی سيمان سپاهان عرضه شد. شركت مديريت سرمايه كيان نیز دیگر حقوقی فعال در «سخوز» بود که اقدام به واگذاری 500هزار سهم کرد.

در همین راستا سیمان غرب نیز با واگذاری 600هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی FIN Gif Spc مواجه شد. شركت سيمان سپاهان نیز به عنوان حقوقی فعال در سیمان دشتستان، حدود 200هزار سهم را در این بازار به فروش رساند. سیمان شاهرود نیز دیگر نماد سیمانی بود که عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد؛ عرضه یک میلیون سهم از  سوی سرمايه‌گذاري سيمان تامين و حدود 1.5میلیون سهم از سوی شركت سيمان ريزان سبلان از جمله واگذاری‌های صورت گرفته در نماد «سرود» بود.