بازیگران بورس (30 بهمن)

رصد بازار سهام در بهمن‌ماه

10:55 - 1400/01/21
معاملات بهمن ماه بازار سهام در حالی امروز با رشد 682واحدی شاخص کل به پایان رسید که با وجود جود مثبت چند روز اخیر، زیان 5درصدی در کارنامه این ماه بورس ثبت شد. در این میان بررسی عملکرد دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی نشان از حمایت سهامداران عمده در این ماه دارد؛ به این ترتیب در مجموع معاملات بهمن ماه بالغ بر 130 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد.
رصد بازار سهام در بهمن‌ماه

دنیای بورس: در  دادوستدهای یکماه اخیر (بهمن‌ماه) سهامداران خرد بیشترین توجه را در خرید سهام نمادهای صنایع کوچک بورسی داشتند. به این ترتیب در معاملات یک ماه گذشته گروه اطلاعات و ارتباطات با تک‌نماد «های‌وب» شاهد جابه‌جایی 64 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی بود. پس از آن نیز سیمانی‌ها بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران خرد به میزان 27 میلیارد تومان را تجربه کردند.

در مقابل حقوقی‌ها بیشترین خرید و یا به عبارت دقیق تر حمایت را در نمادهای بانکی‌ داشتند؛ به طوریکه خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در این گروه به حدود 95میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز سهامداران عمده به خرید سهام پالایشی ها توجه نشان دادند. به این ترتیب 91میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. معدنی‌ها نیز با خالص خریدی در حدود 41میلیارد تومان از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده دراین ماه بودند.

معاملات آخرین روز بهمن

در این میان بررسی تغییر مالکیت های صورت گرفته در معاملات آخرین روز کاری بهمن‌ماه نشان از آن دارد که امروز بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد. البته بیشترین خرید حقوقی‌ها در نمادهای فولادی بود. در صدر این خریدها نیز جمع آوری سهام ملی مس ایران و فولاد خوزستان قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران خرد در نماد «فملی» به 10میلیارد و 500میلیون تومان رسید. در  همین راستا «فخوز» نیز شاهد جابه‌جایی 4میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بود. سهامدار عمده شرکت یعنی گروه توسعه اقتصادی پايندگان امروز نیز به عرضه‌های خود در نماد «فخوز» ادامه داد و بیش از 43میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را در بازار امروز از نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان داشتند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از 3میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای بانکی نیز بانک پارسیان با خرید بیش از یک میلیون سهم از سوی حقوقی خود یعنی گروه مالی بانک پارسيان روبه‌رو شد. این در حالی است که در میان نمادهای قندی ،  قند اصفهان با عرضه 5میلیون سهم از سوی سرمايه گذاری اعتبارايران مواجه شد. در همین راستا روندی مشابه در نماد سیمان خوزستان با واگذاری 12میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی سيمان سپاهان تشکیل شد.