بازیگران بورس (12 اسفند)

توجه سهامداران حقیقی به نماد « خپارس »

11:03 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام در روز یکشنبه با شرایط تعادلی همراه شد. در این میان بازیگران بازار نیز همگام با شرایط متعادل حاکم بر بازار، خرید و فروش‌های تقریبا یکسانی در دو جبهه داشتند. امروز در نهایت 4میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
توجه سهامداران حقیقی به نماد « خپارس »

دنیای بورس: بررسی روند خریدهای صورت گرفته در معاملات امروز نشان از آن دارد که سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد تامین سرمایه لوتوس پارسیان داشتند. این خریدها با انتقال 4میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی های «لوتوس» همراه شد.

در مقابل سهامداران خرد به خرید سهام پارس خودرو تمایل نشان دادند. به طوری که بیش از 5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های «خپارس» منتقل شد. در این میان با توجه به استقبال حقیقی ها، سهامدار عمده «خپارس» به عرضه سهام مزبور اقدام کرد. بر این اساس 68میلیون سهم مزبور توسط شركت بيمه پارسيان به فروش رفت. البته این حقوقی در 2روز گذشته نیز در مجموع بیش از 70میلیون سهم «خپارس» را عرضه کرده بود.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت به عنوان حقوقی فعال در بانک ملت به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز مطابق با روز گذشته، 1.5میلیون سهم «وبملت» را جمع آوری کرد. در همین راستا بانک سینا نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود؛ صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني بانك سينا بهمراه شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن در مجموع 2میلیون سهم «وسینا» را جمع آوری کردند.

در نماد بانک صادرات نیز در حالی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات به خرید 100هزار سهم پرداخت که در مقابل شركت خدمات پشتيباني مهر78 به عنوان دیگر سهامدار عمده «وبصادر» ، 100هزار سهم را عرضه کرد.

ب) شرکت‌های معدنی: رصد خرید و فروش‌های انجام شده در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که صندوق توسعه معادن وفلزات آرمانی به عنوان سهامدار عمده در نماد توسعه معادن و فلزات به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز حدود 50هزار سهم دیگر را خریداری کرد. در همین راستا معادن ‌منگنز ايران‌ نیز شاهد جمع آوری 400هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري سليم بود.

ج) شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز امروز سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تامين با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس امروز 622میلیون سهم «تاپیکو» از سوی سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي به فروش رفت.

  • در جابه‌جایی سهام امروز می‌توان به جابجایی بلوکی سهم در نماد سرمایه‌گذاری سایپا اشاره کرد؛ امروز 22.6درصد از سهام «وساپا» یعنی بیش از 2میلیارد و 400میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی سایپا عرضه شد و در مقابل سايپا آن را خریداری کرد. همچنین امروز حدود 3میلیون سهم سرمايه‌‌گذاري‌ ساختمان‌ايران‌ از سوی مديريت سرمايه اقتصادنوين عرضه شد.