ابهام در مورد تصمیم نشست آتی اوپک

سه جبهه نامعلوم آینده قیمت نفت

11:13 - 1400/01/21
کریل دمیتریف یکی از مقامات نفتی روسیه اعلام کرد که این کشور در نشست ماه ژوئن اوپک و کشورهای همکارش به دنبال افزایش تولید خواهد بود. بهبود وضعیت عمومی اقتصاد جهانی، افت سطح ذخایر استراتژیک نفت، بحران عرضه ناشی از تحریم ایران و ونزوئلا و درگیری‌های نظامی در لیبی چشم‌انداز عرضه نفت را مکدر کرده است.
سه جبهه نامعلوم آینده قیمت نفت

دنیای بورس-آرمین حاجی‌میرزاخانی: به گزارش رویترز روسیه قصد دارد تولید نفت خود را از ماه ژوئن افزایش دهد. دمیتریف یکی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری دولت روسیه و اولین سیاست‌مدار روس است که در سال 2016 توافق با اوپک را پیش‌بینی کرد و پس از آن تحت فشار شرکت‌های نفت روسیه بوده است. تولیدکنندگان نفت روسیه از سیاست کاهشی اوپک پلاس ناراضی هستند و فشار زیادی بر دمیتریف وارد می‌کنند.

دمیتریف از حمایت‌کنندگان طرح کاهشی اوپک بود و پیش از این بارها از سیاست محدود کردن تولید نفت کارتل نفتی اوپک و کشورهای همکار از جمله روسیه (ملقب به اوپک پلاس) حمایت کرده بود. با این حال امروز دمیتریف در یک چرخش ناگهانی اعلام کرد که پس از ماه ژوئن سیاست کاهش تولید مفید نباشد. وی در کنفرانسی در مسکو اعلام کرد: "احتمال زیادی وجود دارد که بر اساس بهبود شرایط بازار و کاهش سطح ذخایر نفت، سیاست کاهشی اوپک پلاس متوقف شود و حتی تولید نفت بار دیگر افزایش یابد".

وی در ادامه افزود: "این به معنی پایان همکاری ما با اوپک نیست، بلکه نشان دهنده تعهد طرفین  به توافق است که بر مبنای آن برای برقراری تعادل در بازار نه تنها سیاست کاهشی پایان یافته بلکه سطح تولید ارتقا یابد".

دمیتریف و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه از سال گذشته تحت فشار شرکت‌های نفتی بزرگ روسیه از جمله روس‌نفت هستند که توسط ایگور سچین یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین اداره می‌شود. سچین معتقد است که روسیه با پیروی از سیاست کاهشی نفت در حال واگذاری بازار به ایالات متحده است که تولید روزانه خود را تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان هم که پیش از این از احتمال تمدید سیاست کاهشی تولید نفت تا پایان سال 2019 میلادی صحبت می‌کرد، روز گذشته اعلام کرد که بازار در حال حرکت به سمت تعادل است و با تصویر روشن‌تر از بازار در ماه می در مورد تمدید این توافق تصمیم‌گیری خواهد شد. اوپک نشست ماه آوریل خود را به روزهای 25 و 26 ماه می تعویق کرد. مقامات اوپک دلیل این امر را مشخص شدن وضعیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر بالا گرفتن درگیری‌ها در لیبی عرضه نفت را مختل کرده است. نیروهای نظامی به فرماندهی ژنرال هفتر (معروف به ارتش ملی لیبی "LNA") در حال پیشروی به سمت طرابلس پایتخت این کشور هستند و در تبادل آتش بین طرفین بیش از 11 نفر کشته شده‌اند. به نظر می‌رسد با مقاومت نیروهای نظامی پایتخت و دولت تحت حمایت سازمان ملل غرب لیبی به رهبری السراج، روزهای سخت‌تری در انتظار کشور نفتی لیبی خواهد بود که از زمان سقوط قذافی روی ارامش به خود ندیده است. در صورت فراگیر شدن جنگ داخلی در لیبی عرضه بیش از 1.1 میلیون بشکه نفت مختل خواهد شد.

دونالد ترامپ نیز که برای پیروزی در انتخابات سال بعد ریاست جمهوری آمریکا و به رخ کشیدن قدرت خود به شدت نیاز به سوخت ارزان دارد، در تلاش است تا بهای نفت را کاهش دهد. به نظر می‌رسد سطح فعلی بهای طلای سیاه به اندازه کافی بالا است و رساندن سطح صادرات نفت ایران به صفر وضعیت را برای آمریکا وخیم‌تر خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد ادعای برایان هوک در مورد کاهش صادرات ایران به صفر بلوفی بیش نباشد و ترامپ با تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت ایران، از رشد بیشتر بهای طلای سیاه در بازار جهانی جلوگیری کند.