ظهور جبهه جدید ریسک‌ها

طلا در مسیر صعود

11:13 - 1400/01/21
بهای اونس طلا در بازار جهانی به واسطه خبر تعرفه‌های جدید آمریکا روی محصولات وارداتی اروپایی افزایش یافت. تقویت نگرانی از جنگ جدید تجاری آمریکا این بار با اتحادیه اروپا در کنار مسائل مبهم همچون مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن و سرنوشت برگزیت تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش داده است.
طلا در مسیر صعود

دنیای بورس: بهای هر اونس فلز زرد در بازار آتی کامکس نیویورک با رشد یک درصدی به سطح 1302 دلار رسیده است. طلا در ادامه مسیر صعودی خود توانست دیروز از مرز روانی 1300 دلار عبور کند.

پس از انتشار آمار سفارش خرید مواد اولیه کارخانه‌های آمریکا و تطابق آن با انتظارات شاخص دلار با نوسان بسیار محدود به سطح 96.613 واحد رسید.

امروز بازار سهام و سایر دارایی‌های پرریسک در بازارهای آسیایی سرعت رشد خود را از دست دادند و دلیل اصلی آن اعمال تعرفه‌های جدید علیه بخشی دیگر از محصولات وارداتی اروپایی شامل هلیکوپترهای غیرنظامی، انواع مختلف پنیر و شراب، تجهیزات اسکی و موتورسیکلت‌ها می‌باشد.

دلیل اصلی تعرفه‌های جدید آمریکا، اقدام متقابل در برابر ضرر 11 میلیون دلاری است که ناشی از سوبسیدهای اروپا به شرکت ایرباس می‌باشد. به گفته سازمان تجارت جهانی این سوبسیدها به کرات به شرکت بوئینگ ضرر زده و هزینه‌های زیادی بر دست آمریکا گذاشته است.

همچنین نگاه معامله‌گران معطوف به تحولات لیبی است، جایی که شعله‌های جنگ داخلی می‌تواند این کشور نفت‌خیز را وارد بحران جدی کرده و ریسک‌های ژئوپولتیک را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد.

امروز ترزا می با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار خواهد داشت و فردا به مقرر اتحادیه اروپا خواهد رفت تا درخواست تعویق خروج بریتانیا از حوزه یورو را مطرح کند.

این هفته مقامات دو کشور آمریکا و چین نیز به مذاکرات تجاری خود ادامه خواهند داد. پیش از این در ماه مارس دو راند مهم مذاکرات در پکن و واشنگتن برگزار شد و طرفین از نتایج مطلوب گفتگوها اعلام رضایت کردند.