حمایت آمار اقتصادی آمریکا از دلار

رکورد 22 هفته‌ای شاخص دلار شکست

11:16 - 1400/01/21
امروز پس از انتشار آمار خانه‌های نوساز فروش رفته در آمریکا نگرانی از کاهش رشد بزرگترین اقتصاد جهانی کمرنگ شد و شاخص دلار توانست به اوج 22 هفته اخیر خود صعود کند.  
رکورد 22 هفته‌ای شاخص دلار شکست

دنیای بورس: به گزارش رویترز شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب به سطح 97.602 واحد رسیده است. میزان فعلی شاخص دلار پس از اصلاح اندک اوج 22 هفته‌ای 97.777 شب گذشته حاصل شده است.

رشد شاخص دلار در روزهای اخیر مدیون آمار مطلوب اقتصادی آمریکاست. دیروز نرخ خانه‌های نوساز تک خانواده‌ای فروش رفته در آمریکا منتشر شد که نشان‌دهنده اوج یک و نیم ساله است. این گزارش در ادامه آمار مثبت صادرات و نرخ خرده‌فروشی در ماه مارس نشان از حال و روز خوب اقتصاد ایالات متحده دارد.

ارزش یورو (که بیشترین وزن را در شاخص دلار دارد) پس از تجربه افت 0.25 درصدی روز گذشته بازهم کاهش یافت و در سطح 1.1219 دلار قرار گرفت. با مقایسه اوضاع اقتصادی آمریکا و حوزه یورو به ضعف طرف اروپایی پی می‌بریم که عامل اصلی افت یورو محسوب می‌شود.

در حال حاضر انتظار می‌رود که ایالات متحده در سه ماهه ابتدای سال 2019 رشد پایدار و قدرتمندی را تجربه کرده باشد که همین امر موضع دلار در برابر یورو را تقویت می‌کند.

گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه ابتدایی 2019 روز جمعه منتشر خواهد شد و می‌تواند سنگ محک جدی برای شرایط انبساطی کنونی اقتصاد جهانی باشد.

شب گذشته و همزمان با افت اوراق خزانه بلندمدت آمریکا، نسبت دلار به ین ژاپن اندکی افت کرد و هم‌اکنون در سطح 111.885 واحد قرار دارد.

دلار استرالیا نیز با گزارش دیروز تورم داخلی این کشور 0.5 درصد افت کرد و به سطح 0.7097 دلار  آمریکا رسید.

با اشارات تلویحی مقامات بانک مرکزی کانادا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره، وضعیت دلار کانادا اندکی بهبود یافت و ضمن فاصله گرفتن از کف ماهانه، نسبت دلار آمریکا به دلار کانادا به 1.3443 رسید. با این حال به نظر می‌رسد تا پیش از سال 2020 بانک مرکزی کانادا اقدام به افزایش نرخ بهره نکند.