بازیگران بورس (2 تیر)

حقوقی‌‌های عرضه‌کننده « سیمرغ »

11:30 - 1400/01/21
دادوستدهای روز یکشنبه در حالی با عرضه اولیه سیمرغ دنبال شد که خریدهای قابل توجه سهامداران خرد در نماد سیمان فارس و خوزستان صورت گرفت.
حقوقی‌‌های عرضه‌کننده « سیمرغ »

دنیای بورس: معاملات روز یکشنبه بورس تهران با انتقال حدود 40میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد. در این میان بیشترین حجم خرید معامله‌گران خرد بازار به نماد سیمان فارس و خوزستان تعلق داشت.

بر این اساس خالص خرید حقیقی در این نماد به بیش از 17میلیارد تومان رسید. در این میان به دلیل تقاضای بالای سهامداران خرد، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت؛ به طوریکه 20میلیون سهم «سفارس» از سوی سرمايه‌گذاري سيمان تامين واگذار شد.

همچنین در حالی امروز شاهد عرضه اولیه سهام «سیمرغ» در بازار سهام بودیم که 10درصد از سهام مزبور معادل 130میلیون سهم در بازار عرضه شد. در این راستا چهار سهامدار حقوقی شرکت به عرضه 130میلیون سهم مزبور پرداختند. در این میان بیش از 87میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت خدمات پشتيباني مهر78 واگذار شد.

این حقوقی با عرضه این میزان سهم، درصد مالکیت خود در سهام «سیمرغ» را به 46.41درصد رساند. در همین راستا شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي نیز 22میلیون سهم را در بازار عرضه کرد. بانك تجارت و شركت مديريت طرح وتوسعه آينده پويا نیز دیگر حقوقی های «سیمرغ» بودند که هر کدام به ترتیب 14میلیون سهم و 13میلیون سهم را به فروش رساندند.

در میان دیگر نمادهای مورد توجه بازار امروز، گروه پتروشيمي سرمایه گذاری ايرانيان با خالص خرید 6.4میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی قرار داشت. در حالی بیش از 85میلیون سهم مزبور در بازار معامله شده که 80درصد از این خریدها توسط سهامداران خرد صورت گرفت.

در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از 3میلیون سهمی برای «پترول» باقی ماند. در این میان دو سهامدار عمده شرکت به عرضه سهم پرداختند. فروش 20میلیون سهم از سوی شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني و 5میلیون سهم توسط گروه مالي ملت از جمله این واگذاری ها بود.

در مقابل بزرگان بازار بیشترین حمایت را از نماد فولاد مبارکه داشتند. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از 4میلیارد تومان رسید. سایپا نیز با ثبت خالص خریدی در حدود 4میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بود. در این میان سهامداران حقوقی «خساپا»، خرید و فروشپ‌های متعددی را در این نماد داشتند.

در حالی حدود 10میلیون سهم مزبور از سوی شركت پيشگامان بازرگاني ستاره تابان عرضه شد که 4سهامدار دیگر به خرید سهم پرداختند؛ جمع آوری 18میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا ، 10میلیون سهم توسط شركت تجارت الكترونيك خودروتابان، 5میلیون سهم از سوی گروه سرمايه‌گذاري سايپا و 50هزار سهم دیگر توسط سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتي نيوان ابتكار از جمله این خریدها بود.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: گروه بانکی در بازار امروز خرید و فروش هایی از سوی سهامداران حقوقی را تجربه کرد. در این میان بانک خاورمیانه با واگذاری حدود 6میلیون سهمی از سوی دو سهامدار حقوقی مواجه شد.

سرمايه‌گذاري سمند به همراه صندوق سرمايه‌گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه سهام «وخاور» را واگذار کردند.  در نماد بانک صادرات نیز در حالی 5میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات خریداری شد که در مقابل صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات عرضه 10میلیون سهم را رقم زد.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فولادی نیز سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات به خرید سهام فولاد خراسان پرداخت و بیش از یک میلیون سهم مزبور را جمع آوری کرد. البته خود نماد «ومعادن» نیز با خرید سهم از سوی دو حقوقی روبرو شد.

بر این اساس شركت توسعه معدني وصنعتي صبانور به همراه صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان در مجموع بیش از 3میلیون سهم «ومعادن» را خریداری کردند.  در گروه فلزی، فولاد کاوه جنوب کیش نیز خرید 100هزار سهمی از سوی بيمه ايران را تجربه کرد.