بازیگران بورس (17 تیر)

کدام حقوقی سهام « خساپا » خرید؟

11:33 - 1400/01/21
با آرایش بازیگران در دادوستدهای روز دوشنبه، اکنون اما پرسش اینجاست که کدام حقوقی به خرید سهام سایپا پرداخت و عرضه سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان از سوی چه سهامداران حقوقی صورت گرفت؟
کدام حقوقی سهام « خساپا » خرید؟

دنیای بورس: تغییر مالکیت‌های روز دوشنبه بورس تهران در حالی با جابه‌جایی 116میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد که در این میان بخش عمده‌ای از خرید سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری امید تعلق داشت. بر این اساس در این روز خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وامید» به بیش از 27میلیارد تومان رسید.

سایپا نیز در کانون خرید معامله‌گران حقیقی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که حدود 13میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران خرد منتقل شد. در این میان یک میلیون سهم «خساپا» از سوی شركت پيشگامان بازرگاني ستاره تابان و 50هزار سهم دیگر نیز توسط سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتي نيوان ابتكار خریداری شد. این در حالی است که گروه بهمن به عنوان دیگر نماد خودرویی با عرضه 200هزار سهمی از سوی سرمايه‌گذاري بهمن مواجه شد.

 همچنین لیزینگ ایرانیان نیز با ثبت خالص خرید 13میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود. در این نماد دو سهامدار عمده به عرضه سهم اقدام کردند؛ گسترش سرمايه گذاري ايرانيان و سرمايه‌گذاري سليم هر کدام 25میلیون سهم «وایران» را به فروش رساندند.

در همین راستا لیزینگ ایران نیز با واگذاری 1.5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري ايرانيان مواجه شد. این در حالی است که لیزینگ خودرو غدیر نیز با واگذاری 150هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد. در مقابل سهامداران عمده تمایل زیادی به خرید سهام گل‌گهر نشان دادند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «کگل» به 9میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای بانکی نیز بیشترین حمایت حقوقی‌ها از سهام بانک تجارت صورت گرفت که با خالص خرید 5میلیارد تومانی این گروه همراه شد. صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني تجارت ايران با جمع آوری 191میلیون سهم، بیشترین حمایت را از این نماد بانکی داشت. این در حالی است که بانک صادرات عرضه سنگین بیش از یک میلیارد و 600میلیون سهمی را از سوی بیمه سلامت ایران تجربه کرد. این حقوقی با واگذاری حدود یک درصد از سهام «وبصادر» درصد مالکیت خود در این نماد را به 1.32درصد رساند. البته گروه مالی ملت مطابق با روند هر روز خود، امروز نیز 15میلیون سهم بانک صادرات را خریداری کرد.

در میان نمادهای دارویی نیز به دنبال تقاضای سهامداران خرد، حقوقی‌ها به عرضه سهم پرداختند. بر این اساس 200هزار سهم داروسازی ابوریحان از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه گوهران اميد عرضه شد. شركت سرمايه گذاري صباتامين نیز یک میلیون سهم شيمي‌ داروئي‌ داروپخش‌ و یک میلیون سهم داروسازي‌ فارابي‌ را به فروش رساند. این در حالی است که حقوقی مزبور در نماد سرمايه‌گذاري دارويي تامين در نقش خریدار ظاهر شد و 2میلیون و 600هزار سهم را جمع آوری کرد. البته «تیپیکو» عرضه 10میلیون سهمی از سوی سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي ، یک میلیون سهمی توسط صندوق سرمايه‌گذاري توسعه تعاون صبا و 5.6میلیون سهمی از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه را نیز تجربه کرد.

در میان نمادهای پتروشیمی نیز عمدتا سهامدار عمده به خرید سهم پرداخت. در این میان پتروشیمی شازند خرید یک میلیون و 800هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي را تجربه کرد. روندی مشابه در نماد پتروشیمی جم با خرید 600هزار سهم توسط سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگي كشور دنبال شد.

در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت اصفهان با واگذاری بیش از 3میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري صنايع شيميايي ايران مواجه شد. این حقوقی در جریان معاملات روز یکشنبه نیز یک میلیون و 800هزار سهم «شپنا» را واگذار کرده بود.  در این گروه، نفت سپاهان نیز تداوم عرضه سهم از سوی گروه پتروشيمي تابان فردا را تجربه کرد. این حقوقی امروز نیز حدود یک میلیون سهم «شسپا» را از پرتفوی خود خارج کرد.