بازیگران بورس (30 تیر)

اقبال دوباره معامله‌گران به سهام کوچک‌

11:35 - 1400/01/21
رفتارشناسی بازیگران بورس در بازار سهام نشان داد که دادوستدها با قدرت ‌گیری دوباره سهام کوچک در دومین روز هفته جاری دنبال شد.
اقبال دوباره معامله‌گران به سهام کوچک‌

دنیای بورس: نقدینگی حاصل از خرید و فروش سهام بعد از 4روز متوالی  در اختیار سهامداران خرد قرار گرفت و به این ترتیب شاهد ثبت خالص خرید بیش از 100میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد بودیم. در جریان معاملات امروز معامله گران حقیقی بیشترین خرید را در نماد سرمایه گذاری غدیر داشتند؛ به طوری که بیش از 32میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی «وغدیر» منتقل شد.

 در این میان به دنبال تقاضای بالای حقیقی ها در جمع آوری سهام مزبور، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت. بر این اساس 97میلیون و 500هزار سهم از سوی بيمه كوثر واگذار شد.

پتروشیمی پردیس نیز با ثبت خالص خرید 22میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت. همچنین معامله گران حقیقی به جمع آوری سهام فولاد خوزستان نیز تمایل نشان داده و توانستند 16میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی را از بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کنند.

البته در پایان معاملات همچنان صف خرید بیش از 2میلیون سهمی برای «فخوز» باقی ماند. در این میان دو حقوقی شرکت به عرضه سهم و پاسخ به نیاز سهامداران خرد پرداختند؛ به طوریکه 11میلیون سهم از سوی بانک رفاه کارگران و 25میلیون سهم نیز توسط صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر عرضه شد.

در مقابل سهامداران عمده به حمایت از «جم پیلن» پرداخته و بیشترین خرید را در این نماد داشتند، امری که با خالص خرید بیش از 5میلیارد تومانی حقوقی ها دنبال شد.

در میان دیگر خرید و فروش های قابل توجه در بازار امروز، جمع آوری سهم سرمایه گذاری آتیه دماوند از سوی گروه كارخانه‌های صنعتي ومعدني ايران قرار داشت. این حقوقی برای سومین روز متوالی به جمع آوری سهام «وآتی» پرداخت و امروز نیز بیش از یک میلیون و 300هزار سهم دیگر را خریداری کرد.

گروه دارویی برکت نیز با جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده روبرو شد. در حالی 1.7درصد از سهام «برکت» معادل 57میلیون سهم از سوی پالايش پارسيان سپهر عرضه شد که در مقابل این میزان سهم را شركت كارانديش دوران معاصر خریداری کرد.

امروز سرمايه‌گذاري صباتامين نیز به عنوان سهامدار عمده در کارخانه‌های داروپخش به فروش یک میلیون سهم پرداخت. در همین راستا داروسازی زهراوی نیز با عرضه 2میلیون سهمی از سوی داروسازي تهران شيمي مواجه شد. در مقابل سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات ، خرید 10میلیون سهم گل گهر را در کارنامه خود ثبت کرد.

این در حالی است که خود نماد «ومعادن» با واگذاری بیش از 600هزار سهمی توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان مواجه شد.  در نماد «پترول» نیز مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمي ايراني به همراه شركت سرمايه گذاري مدبران اقتصاد به خرید سهم پرداخته و در مجموع حدود 10میلیون سهم را خریداری کردند.

در این روز سرمايه‌گذاري تدبيرگران آتيه ايرانيان به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت اصفهان به واگذاری 4میلیون سهم اقدام کرد. ولی روند عرضه ها در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تأمين به مراتب سنگین تر بود. به طوریکه آينده‌سازان رفاه پرديس حدود 200میلیون سهم «تاپیکو» را به فروش رساند.