بازیگران بورس (7 مرداد)

کدام حقوقی بازار « کگل » خرید؟

11:37 - 1400/01/21
با دنبال کردن دادوستدها در روز میانی هفته دیروز خرید سهام کل‌گهر با استقبال خوبی از سوی حقوقی‌های بازار روبه‌رو شد اما عمده معاملات تنها به خریداران این نماد اختصاص نیافت.
کدام حقوقی بازار « کگل » خرید؟

دنیای بورس: تغییر مالکیت ها در جریان معاملات روز دوشنبه برای پنجمین روز متوالی در زمین بازی سهامداران عمده قرار گرفت. بر این اساس امروز نیز حدود 30میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که در این میان بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها به سهام گل گهر تعلق داشت؛ به طوری که خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به 8میلیارد تومان رسید.

بخش عمده ای از خریدهای صورت گرفته در نماد «کگل» توسط 22.44درصدی آن یعنی سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات انجام شد. این حقوقی امروز 22میلیون سهم گل گهر را خریداری کرد. در همین راستا خود «ومعادن» نیز خرید 500هزار سهم از سوی شركت توسعه معدني وصنعتي صبانور را تجربه کرد.

پتروشیمی نوری و جم پیلن نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران حقوقی در بازار امروز بودند؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در «نوری» به 7.6میلیارد تومان و در نماد «جم پیلن» به 4.4میلیارد تومان رسید. در این میان 150هزار سهم جم پیلن از سوی شركت پتروشميران خریداری شد.

در دیگر خرید و فروش های قابل توجه در بازار، جمع آوری 650هزار سهم سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از سوی گروه كارخانه صنعتي و معدني ايران قرار داشت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری پردیس با عرضه 12میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري تدبير مواجه شد. عرضه 40 میلیون سهم سرمایه‌گذاری شاهد از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان و فروش 200میلیون سهم سرمایه‌گذاری صدرتامین از دیگر واگذاری‌ها بود.

در همین راستا بیمه البرز نیز عرضه 40میلیون سهم توسط سرمايه‌گذاري صباتامين را تجربه کرد. این حقوقی در نماد بیمه دانا نیز فروش 15میلیون سهم را رقم زد. البته تامين سرمايه بانك ملت نیز 6میلیون سهم «دانا» را در این بازار واگذار کرد. عرضه 30میلیون سهم بیمه ملت نیز از دیگر واگذاری‌های این حقوقی در بازار امروز بود.

در این بازار نمادهای بانکی بیشتر با خرید و حمایت از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شدند؛ بر این اساس امروز 6میلیون و 500هزار سهم بانک پاسارگاد توسط شركت آرمان گسترظفرمند خریداری شد. گروه مالي سپهرصادرات نیز 3میلیون سهم بانک صادرات را جمع آوری کرد. در این میان خریدهای صورت گرفته در نماد بانک تجارت به مراتب سنگین تر بود. به طوریکه صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران حدود 100میلیون سهم «وتجارت» را به پرتفوی خود افزود.

در میان نمادهای دارویی نیز شیمی دارویی داروپخش با عرضه 2میلیون و 500هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري دارویي تامين مواجه شد. در همین راستا داروسازي حكيم نیز به عرضه بیش از 2میلیون سهم داروستازی زهراوی پرداخت.

در این بازار موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد سرمایه‌گذاری غدیر به خریدهای خود ادامه داد و بیش از 10میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.  در نماد حفاری شمال نیز در حالی 4میلیون سهم از سوی بانك رفاه كارگران عرضه شد که 3میلیون سهم را صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدارسپهر خریداری کرد.

در میان نمادهای خودرویی نیز ایران خودرو شاهد خرید یک میلیون و 200هزار سهم توسط سرمايه‌گذاري ملي ايران بود. البته 500هزار سهم «خودرو» توسط گروه مالي پارسيان به فروش رفت.

جدول خرید و فروش سهام توسط بازیگران بازار (7 مردادماه 1389)

کدام حقوقی بازار « کگل » خرید؟16

*در جدول مزبور اعداد قرمزرنگ به معنای عرضه و فروش سهام و اعداد سبزرنگ به معنای تقاضا و خرید سهام است.