بازیگران بورس (3 شهریور)

کدام حقوقی سهام « خودرو » خرید؟

11:43 - 1400/01/21
دادوستدها روز گذشته با خرید سهامداران خرد در نمادهای کوچک روبه‌رو شد. در این میان اما برخی از حقوقی‌های بازار به خرید سهام ایران خودرو پرداختند.
کدام حقوقی سهام « خودرو » خرید؟

دنیای بورس: تغییر مالکیت ها در بازار امروز با انتقال نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی همراه شد؛ به طوریکه پس از گذشت 7روز حفظ نقدینگی در دست بازیگران خرد، جابه‌جایی به پرتفوی بزرگان صورت گرفت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این بازار به حدود 53میلیارد تومان رسید.

بررسی خریدها نشان می‌دهد که بیشترین میزان جمع‌آوری سهم از سوی بزرگان بازار در نماد ایران خودرو بود. امری که با خالص خرید 13میلیارد تومانی حقوقی‌های «خودرو» همراه شد. در این میان 7میلیون سهم مزبور توسط سرمايه‌گذاري ملي ايران خریداری شد. در همین راستا گروه بهمن نیز شاهد جمع آوری یک میلیون سهم از سوی یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود.

بانک تجارت و جم پیلن نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار امروز بود؛ به طوریکه سهامداران عمده خالص خرید 8.5میلیارد تومانی را در هر کدام از این دو نماد ثبت کردند. در گروه بانکی، بانک پارسیان با عرضه 50میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري تدبير روبرو شد. در نماد بانک صادرات نیز در حالی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به عرضه 10میلیون سهم پرداخت که 7میلیون سهم این بانک از سوی  گروه مالي سپهرصادرات خریداری شد. صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني بانك سينا نیز دیگر حقوقی فعال در نمادهای بانکی بود که امروز 2میلیون سهم بانک سینا را خریداری کرد.

در میان نمادهای فولادی نیز فولاد مبارکه شاهد خرید 5میلیون سهم از سوی موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير بود. سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس نیز 250 هزار سهم ملی مس ایران را خریداری کرد.

در مقابل سهامداران خرد به خریدهای خود در نمادهای کوچک بورسی ادامه دادند؛ به طوریکه بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقیقی‌ها در نماد قطعات اتومبیل ایران بود. بر این اساس حدود 9میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله گران حقیقی «ختوقا» منتقل شد. در این راستا قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ تداوم عرضه توسط سهامدار عمده را تجربه کرد. سرمايه‌گذاري سمند مطابق با روند روزهای اخیر، امروز نیز 20میلیون سهم دیگر «ختوقا» را عرضه کرد.

بیمه البرز نیز با انتقال 7.7میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی ، از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود. به دنبال تقاضای بالای سهامداران در خرید سهام مزبور، سرمايه‌گذاري صباتامين به عنوان حقوقی شرکت به عرضه 20میلیون و 500هزار سهم پرداخت. در فهرست مزبور تراکتورسازی نیز با خالص خرید 7میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی قرار گرفت. در این نماد نیز یک میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري مشترك بورسيران به فروش رفت.