بازیگران بورس (9 شهریور)

استراتژی حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار

11:44 - 1400/01/21
در دادوستدهای نخستین روز هفته اگر چه حقیقی‌های بازار بیشترین خرید را در  سه نماد «فولاد»، «وغدیر» و «ومعادن» انجام دادند اما در مقابل حقوقی‌‌های بازار به جمع‌آوری سهام قطعات اتومبیل ایران و سرمايه‌گذاري دارويي تامين پرداختند.
استراتژی حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار

دنیای بورس: معاملات امروز با خالص خرید 33میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد. در حالی معامله‌گران حقیقی بیشترین خرید را در  سه نماد «فولاد»، «وغدیر» و «ومعادن» داشتند که در مقابل بزرگان بازار به جمع‌‎آوری سهام قطعات اتومبیل ایران و سرمايه گذاري دارويي تامين پرداختند.

بررسی جزئیات جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد خالص خرید حقیقی‌ها در نماد فولاد مبارکه به 15 میلیارد و 800 میلیون رسیده است. همچنین در نماد «تپییکو» نیز 200هزار سهم از سوی حقوقی شرکت یعنی سرمايه‌گذاري صباتامين خریداری شد. این در حالی است که «ومعادن» با عرضه 5میلیون سهم توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان مواجه شد. در نماد «ختوقا» نیز در حالی سرمايه‌گذاري سمند به عنوان سهامدار عمده و مالک 55.72درصدی سهم به عرضه حدود 150هزار سهم پرداخت که در مقابل دیگر حقوقی شرکت یعنی صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان، 9میلیون سهم را جمع آوری کرد.

در میان نمادهای بیمه ای نیز سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت به عرضه یک میلیون سهم بیمه آسیا پرداخت. این در حالی است که بیمه البرز شاهد خرید 20میلیون سهم توسط گروه توسعه مالي مهرآيندگان بود. در نمادهای بانکی نیز بانک صادرات عرضه 10میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني تجارت ايران به خرید یک میلیون سهم بانک تجارت پرداخت.

در همین راستا امروز ایران خودرو شاهد خرید 2میلیون و 800هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري ملي ايران بود. الکتریک خودرو شرق نیز دیگر نماد خودرویی بود که عرضه 2میلیون و 350هزار سهمی از سوی  گروه سرمايه‌گذاري سايپا را تجربه کرد. در همین راستا سرمایه‌گذاری اعتبار ایران نیز  با عرضه 3میلیون سهم مواجه شد.

در میان تامین سرمایه ها نیز لوتوس شاهد حمایت دو سهامدار عمده بود. بر این اساس 2میلیون سهم مزبور توسط صندوق بازارگرداني اميدلوتوس پارسيان 6.7میلیون سهم نیز توسط  گروه سرمايه‌گذاري سايپا خریداری شد. این در حالی است که تامین سرمایه امید واگذاری سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد؛ به طوریکه صندوق سرمايه‌گذاري اميدايرانيان برای چندمین روز متوالی به عرضه سهم اقدام کرد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را به فروش رساند. ولی روند جابه‌جایی‌ها در نماد تامین سرمایه نوین به مراتب سنگین تر بود؛ در حالی جابه‌جایی بلوکی میان دو حقوقی شرکت شکل گرفت که شركت سرآمد صنايع بهشهر اقدام به عرضه 89میلیون سهم و در مقابل توسعه صنايع بهشهر به خرید این سهم پرداخت. در همین راستا صندوق سرمايه‌گذاري مشترك آتيه نوين بیش از 5میلیون و 500هزار سهم «تنوین» را خریداری کرد.

در میان نمادهای فلزی نیز سهامدار عمده ملی مس ایران به دلیل تقاضای بالای سهامداران خرد به عرضه سهم پرداخت. به طوریکه 4میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاري فرهنگيان واگذار شد. در همین راستا فولاد آلياژي ايران شاهد عرضه 400هزار سهم توسط شركت بين المللي توسعه صنايع ومعادن غدير بود.

در میان نمادهای شیمیایی نیز نیروکلر عرضه سهم از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ فروش یک میلیون سهم از سوی سرمايه‎‌گذاري توسعه صنعت وتجارت و واگذاری 500هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري و خدمات مديريت صندوق بازنشستگی از جمله این عرضه ها بود. در این گروه «پترول» نیز با تداوم خرید از سوی سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد روبرو شد. این حقوقی امروز نیز 600هزار سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.