بازیگران بورس (10 شهریور)

عرضه سهام «ومعادن» توسط دو سهامدار عمده

11:44 - 1400/01/21
در جریان دادوستدهای دومین روز هفته حقوقی‌های بازار سهام توسعه معادن و فلرات را عرضه کردند که به دنبال آن تقاضای بالایی در بازار شکل گرفت.
عرضه سهام «ومعادن» توسط دو سهامدار عمده

دنیای بورس: معاملات روز یکشنبه بورس تهران در حالی با انتقال بیش از 70میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد همراه شد که در این میان معامله گران حقیقی، خریدهای سنگینی در نماد توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌ داشتند. به طوریکه خالص خرید این گروه در نماد مزبور به 22میلیارد و 600میلیون تومان رسید. همچنین به دنبال تقاضای بالای شکل گرفته در نماد «ومعادن» ، دو حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداختند. به طوریکه 15میلیون سهم از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان و 10میلیون سهم نیز از سوی گروه مالي ملت عرضه شد.

گروه مپنا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران در بازار امروز بود؛ به طوریکه در نهایت خریدهای پرحجم معاملات خرد در این نماد سبب شد حدود 8.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‎‌های «رمپنا» منتقل شود. در این راستا دو سهامدار عمده «رمپنا» نیز به خرید سهم پرداختند؛ به طوریکه 135هزار سهم از سوی بانك پاسارگاد و 50هزار سهم دیگر نیز توسط سرمايه‌گذاري كاركنان گروه مپنا خریداری شد.

پالایش نفت اصفهان نیز با ثبت خالص خرید بیش از 7میلیارد تومانی توسط سهامداران خرد در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه این گروه از بازیگران قرارگرفت. در این راستا پالایش نفت تبریز نیز فروش 300هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر را تجربه کرد.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد بانک پاسارگاد داشتند. امری که با خالص خرید 8میلیارد و 500میلیون تومانی حقوقی های «وپاسار» دنبال شد. البته در این روز صندوق سرمايه گذاري مشترك افق كارگزاري بانك خاورمیانه نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک خاورمیانه به خرید 14میلیون و 600هزار سهم پرداخت. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با جمع آوری حدود 8میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهر صادرات دنبال شد.

در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی زهراوی عرضه 2میلیون سهم از سوی داروسازي حكيم را تجربه کرد. این در حالی است که سرمايه‎گذاري اعتلای البرز  به خرید 10هزار سهم گروه دارویی سبحان پرداخت. موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز به عنوان سهامدار عمده در البرز دارو، 400هزار سهم این شرکت در بازار امروز را جمع آوری کرد.

در میان نمادهای خودرویی نیز لیدر گروه یعنی ایران خودرو ، خرید و فروش های متعددی را از سوی حقوقی ها تجربه کرد؛ در حالی 500هزار سهم «خودرو» توسط  سرمايه گذاري سمند و یک میلیون سهم نیز از سوی گروه مالي پارسيان عرضه شد که در مقابل سرمايه‌گذاري ملي ايران به حمایت از سهم اقدام کرد و 3میلیون و 100هزار سهم را جمع آوری کرد. همچنین در نماد قطعات اتومبیل ایران نیز صندوق سرمايه گذاري لوتوس پارسيان به خریدهای خود ادامه داد و امروز نیز 2میلیون و 300هزار سهم «ختوقا» را جمع آوری کرد. این در حالی است که محورسازان ایران خودرو با عرضه 4میلیون سهمی از سوی سرمايه گذاري سمند مواجه شد.